2011. július 23. - aug. 02.
Vitorlázás Bonaire-re
júl. 23. St. Martin
A kikötő (Port Royal) irodájában dolgozó srácok megengedték, hogy Dragonwinggel bójára álljunk ingyen. Így már két napja itt áll Bukdács úr közelében, és pakoljuk át rá a dolgainkat. Esik szinte egész nap, a szünetekben gyorsan átviszünk egy adagot, én maradok elpakolni, Dénes Bukdács urat pakolja el a hurrikánszezonra. Ez azt jelenti, hogy leveszi a boomot, a külmotort, a napelemeket, a napponyvát, mindent, amit egy hurrikán erejű szél letéphet a hajóról. Mindent bepakol a kabinba. Ma már úgysem kell bent a hely, mert ez lesz első éjszakánk Dragonwingen.
A szomszédnak most támast kedve kicsit jobban belemélyedni a sárkányszárny vitorlázatba, kölcsönkérte az erről szóló írásokat, amiket a hajón találtunk. Neki a tavalyi Earl hurrikán alatt, amit mi Luperonban (Domin. Közt.) vészeltünk át, komoly sérüléseket szerzett a hajója, mert nekiment egy horgonyról elszabadult hajó és magával ragadta, majd mindketten egy kőtömbökből összerakott partfalnak sodródtak. Elvesztette az árbocát is.
Utolsó fürdésünk a "medencénkben" :((((, úgy szerettük ezt a helyet. VÁsárlás, aztán próbáltunk duplaágyat építeni a szivacsokból. Írtam már, hogy az orrkabin nagyon pici, csecsemőnek való a fekvőhely, Álmi se férne el benne se széltében, se hosszábban. Mivel nincsenek kokpittárolók (volt egy, csak megszüntették), így elvileg négy fekhely van a hajón, de csak 3-hoz van szivacs.
júl. 24. St. Martin
Vasárnap csak kétszer nyitják a hidat, ami elzárja a lagúnát a tengertől. A 8 órást lekéstük. mert akkor ébredtünk. A 17.30-asra még volt esélyünk. Felrakjuk a függönyöket, az ajtós szekrények zárait javítja sorra Dénes, utolsó vásárlás, vízszerzés, Bukdács úrra visszakerül a dingi, mostantól a felfújhatós kajakkal kell partra eveznünk.
Rajtunk kívül a helyi kissrácok is alig várták, hogy felemelkedjen a híd. Sorra ugráltak be róla:
A tengeren vagyunk újra!!!
júl. 25. - 30. St. Martin - Bonaire (472 tmf)
1. nap hétfő
9-kor kimotorozunk Marigot bay-ből és szárnyat adunk vágyainknak :)
Okos könyvnek hívja Dénes azt a könyvet, amit a hajón talált és a sárkányszárny kezeléséről szól. Szóval az okos könyv azt írja, hogy félszélbe állva húzzuk fel a vitorlát. Kegyetlenül csapkod, végül az egyik behúzókötelet vezető rozsdás fémgyűrű letörik (jobbra lent), kijön a kötél, csapkod, még szerencse, hogy volt egy karabiner (balra fent), ebbe gyorsan átakasztotta Dénes:
Lett egy igazi hajós gyűrűm, kicsit lötyög az ujjamon:
A nagy izgalom után felfedeztem valami újat a hajón, eddig nem vettem észre, egy kötéllabdát. Dénes kijavított, ez a monkey fist (majom ököl), és arra szolgál, hogy a kötéldarabra kötjük a kötelet, amit szeretnénk kidobni, és a monkey fisttel hajítjuk el az egészet.
Egy hatalmas, fehér, gömbalakú bója tűnik fel egyszer csak a vízen a semmiből, és egy póznán áll. Aztán nagy csobbanás és eltűnik. Sasrája volt, annak ilyen hófehér a hasa, a hosszú, vékony farkát hittem póznának. Gyakran látunk rájákat kiugrani a vízből, legjobb hely volt csoki-öböl St. Johnon, ott minden délelőtt többször.
Egy darabig mi kormányozzuk a hajót, aztán Dénes Neptunra bízza a feladatot, ő a harmadik típusú szélkormányunk Melamphyrum óta. Volt a Navik, aztán jött Monitor. És most 5 napon át ő viszi majd a hajót. Dolce vita :))) ("na ne túlozz!"-jegyzi meg Dénes)
Még hogy ne túlozzak! Most nem fekhetne le, ha Neptun nem lenne...
Én meg nem olvashatnék kényelmesen az árnyékban, ha Neptun nem lenne...
A kokpitban a bal oldalon látszik, hogy valamelyik előző tulaj baromi rondán megszűntette a kokpitülés alatti tárolót.
Hátszélben vitorlázunk, ebben nagyon jó a sárkányszárny. Neptun viszont valami miatt nem tudja tartani az irányt. Lehet, hogy erős a szél, 15-20 csomóra tippeljük, de mi inkább alulbecsüljük, legalábbis ez volt Bukdács úron a tapasztalat. A szélmérősök mindig többet mondtak, mint amit mi gondoltunk. Reffelünk, azaz a kokpitból kicsit leengedünk a vitorlából. Ilyen egyszerű, annyira élvezem. Dénesnek persze sok gondja van, a kötelek össze-vissza akadnak be a felépítmény sarkába. Utálja a felépítményt, legszívesebben levágná, úgy is mindig azt mondja, hogy majd egy nagy hullám leviszi, amikor az üvöltő negyvenesek vidékén jár majd. Ha nem lenne, akkor a behúzókötelek nem fentre lennének vezetve, hanem lent, ahol a helyük lenne. Mindegy. Reffeléssel jobb lett a helyzet, de így meg lassabbak vagyunk. Újra kiereszti a vitorlát, Neptun nem bírja az irányt tartani, ha egy nagyobb hullám kibillenti a hajót. Ilyenkor nekünk kell segíteni Neptunnak azzal, hogy eltoljuk a kormányt. Amikor én vagyok őrségben panaszkodom is Dénesnek, hogy most akkor Neptun kormányoz vagy én?!
Rengeteg a repülőhal, nem is látunk mást az öt nap alatt, egy delfint se, egy bálnát se, csak repülőhalakat. Vannak nagyon picik, de látványosak, mert csapatban repülnek, és vannak egész nagyok, ők nagyon hosszúakat repülnek. Próbálom fotózni, de csak pixelhibáknak tűnnek a képeken.
Tegnap teszteltük a szélgenerátort, nem tölti az aksikat, maradnak a napelemek, amik ezen a hajón szerencsére nincsenek letakarva menet közben, mint Bukdács úron kényszerültünk rá. Töltik az aksikat rendesen, mert napból ma bőven van.
Ebéd fincsi volt, csak egy kis vizet kellett forralnom, abba bele két kínai poharas leves (ami igazából csak tészta) rá egy doboz húsgombóckonzerv, rá egy üveg isteni olasz paradicsomszósz, és végül a tetejére egy nagy adag reszelt sajt. Voilá! Desszertnek kedvenc kókuszsütimből ettünk. Dolce vita én azt mondom.
Éjjel békés, sokszor kell segíteni Neptunnak. Vannak irányok, amerre szuperül vinné a hajót, de azok nem jó irányok nekünk. A baj mindig akkor van, amikor jön egy nagyobb hullám és kiforgatja a hajót. Neptun nem tudja visszaforgatni. 2-3 óránként váltjuk egymást. Zenét hallgatunk a kokpitban, végre felszerelt Dénes kintre is két hangfalat, ezzel sokat lendített a menet közbeni komforton. Tengeribetegség ellen zene, nálam ez működik. Egyébként reggel bevettünk Stugeront, én egyet, Dénes kettőt, végülis kétszer akkora, mint én, és a felelősség is a hajóért, értünk...
A hajó körül világít a víz a világító planktonoktól. Gyönyörű. Nekem jut hajnali kettőkor a holdfelkelte, vörös sarló, és mikor átadom az őrséget két óra múlva, már egy fényes banán. Sok hullócsillagot látok, de mindig elfelejtek kívánni.
2. nap kedd
24 óra alatt 120 tmf. Not bad, not bad! (Spike)
Reggeli igazán franciásra sikerült, bagett, boursin, szalámi, tejeskávé, stugeron. Egyre csökkentette az adagját Dénes.
Dénes vissza is dől, én meg egész délelőtt gyártom a szemetet a fotógéppel. A repülőhalakkal próbálkozom, de mindig csak elsuhanó fehér piszkok látszanak a kék vizen. Feladom.
Ma sok a squall (futózápor erős széllel vagy épp elgyengülő széllel, szélirányváltozással). Sokat kell reffelni, lehet kicsit szitkozódni, hogy mi a búbánatba fordult meg a szél 180 fokot, lett szélcsend... Lassabban haladunk így, mint tegnap.
Ebédre uaz, mint reggelire, mert a boursin hűtő nélkül megromlana holnapra. Ezen a hajón sincs hűtő, de mi megtanultunk Melamphyrumon nélküle élni. Bukdács úron is elvoltunk nélküle, most se lesz ez másképp. NAtur joghurt tökéletes 3 hét múlva is, tojás is, kolbászok is, vákumcsomagolt sajtok is...
Egész éjjel villámlik körülöttünk, van, ami lecsap a vízre, van ami csak a felhőket világítja be. Pazar látvány, de bevallom eszembe jut, hogy mi van, ha az árbocba csap. Persze Dénessel nem osztom meg a félelmemet, mert alszik, és egyszer Egyiptomhoz közeledve már felkeltettem a villámok miatt, akkor előttünk csapott le egy a vízbe, és akkor már válaszolt a kérdésemre. "Semmi kulonos, tuleljuk. Aludhatok tovabb?". Hát persze...
15 percenként csipog a konyhai csipogó, kimászok, megnézem a gps-t, végigpásztázom a sötét vizet, visszafekszem. Három óránként cserélünk Dénessel. Most az ő füle mellett csipog a csipogó. Ezt a módszert nagyon szeretjük, mert így teljesen kipihenjük magunkat, ellentétben a három óra teljes fentléttel, amit tegnap éjjel csináltunk. De első éjjel még kipihentek vagyunk, ilyenkor így szoktuk.
3. nap szerda
24 óra alatt 80 tmf. Éjjel két hajó is elment a közelünkben. A másodiknál bekapcsoltuk a radart, kíváncsiságból. Ott volt a képernyőn tőlünk 5 tmf-re.
Ma szép napunk volt ismét, leégett a teljes hátsó felem. Ruha nélkül vagyunk egész nap, kivéve az étkezéseket. A billegés, dőlés miatt legtöbbször menet közben a padlón főzőcskézek. Itt a legstabilabb, itt nem kell kapaszkodnom, kitámasztanom magam, és nem leszek tengeri beteg. Székhez, asztalhoz szokott kultúránknak ez talán nagyon nomád lehet, de menet közben nagyon praktikus.
4. nap csütörtök
24 óra alatt 100 tmf. Már csak 172 tmf van hátra. Éjjel két pici repülőhal landolt a fedélzeten.
Ma újra squallokat kapunk. Egyik úgy nézett ki, sok esőt hoz, gyorsan vödröztünk sós vízzel, aztán vártuk, hogy lemosson édesvízzel az eső, de csak pár csepp hullott...Olvasunk, beszélgetünk, zenét hallgatunk, Dénesnél plussz elfoglaltság a ki-bereffelés, nálam az étkeztetés. Ma nem vettünk be sstugeront, és megpróbáltam a laptopon begépelni a naplót. Na ettől tengeri beteg lettem, de a friss levegő és a zene segített. Dénes megismételte uezt. Ő a gps-re akarta áttenni a laptopról a megfelelő térképeket. Ő is rosszul lett, még mielőtt sikerült volna.
5. nap péntek
24 óra alatt 100 tmf. Már csak 72 tmf van hátra. Lassítani kell, hogy ne éjjel érkezzünk meg, hanem világosban Bonaire-re. Szép az idő, alig jön ma squall. Jól bírjuk az éjszakai őrséget a 15 perces csipogásokkal, amire csak az ébred fel, aki őrségben van, néha még az se...
Éjjel teljesen bereffelt Dénes, azaz csak egy csíkot hagyott, hogy lelassuljunk.
6. nap szombat
Reggel 9-re bójára álltunk Bonaire szigeténél. Első utunk Dragonwinggel egy búvárparadicsomba vezetett, ahol még a rendszámtáblán is ez szerepel "diver paradise". A sziget körüli vízalatti rész Nemzeti Park, le is kellett adnunk bejelentkezéskor a szigonypuskát, horgonyozni pedig tilos. Bóján állunk az apró központi település előtt, alattunk a kristálytiszta víz maga a paradicsom. Szerintem itt a halakat etetik, mert úgy jönnek körénk a halrajok, mint a Bahamákon Staniel Cay-nél a vízalatti barlangban, ahol egy régi James Bond film egyik jelenetét forgatták. A hajónk alatt szakad le a sekély korallos rész, és itt a víz színe hirtelen az az igazi mély kék lesz, nem látni többé a feneket, csak a nagy kékségben úszó ezernyi színes halrajt. Ujjongunk Dénessel. Kellemes megérkezés.
Kettőkor zár szombaton a kikötő irodája, addig oda kell eveznünk befizetni a bójáért a pénzt. Nagyon lazák az irodában. A kajakkal olyan helyre álltunk, ami kerítéssel van elkerítve, kettőkor bezárják. De mondták, hogy nem gond a kajak, maradhat, majd másszunk át a kerítésen, ha ez nekünk nem gond. Nekünk???!!!
Utána a tengerparti sétányon elsétáltunk bejelentkezni az országba. Itt is lazán fogadtak, most nincs bent az úgyintéző, majd jöjjünk vissza máskor. Virgin Gorda jut az eszembe, ahol nem vették ilyen lazán ezt...
Bejártuk a kis települést a kikötőben kapott térkép és infók alapján. Este korán lefeküdtünk és mély álomba zuhantunk másnap reggel 8-ig.
júl. 31. - aug. 02. Bonaire
Mielőtt elindultunk St. Martinról, megírtuk a hajóregisztrációt intéző személynek, hogy a hajó regisztrációs papírját ide Bonaire-be adja fel FEDEX-szel. Kiderült, hogy valamit félreértett, aztán napok elteltével rájött a hibára és feladta a papírt, csak épp pár nap késéssel. Ezért több napot töltöttünk Bonaire-en, mint terveztük. A csomag ma, szerdán megérkezett. Itt Bonaire-en csak a víz alatti világ érdekes, a sziget nem különösebben. Száraz erdő van, rengeteg a kaktusz, pálmafa csak a hotelresortokban, leguán rengeteg. A lakosság egy nagy mix, indonéz, holland, venezuelai, kinai...Minden a búvárkodásról szól a kis szigeten. Átkajakoztunk Kis Bonaire névre hallgató lakatlan szigetre, ide viszik búvárkodni a turistákat, palackosokat, snorkelezőket egyaránt. Szép, mindig szép a víz alatt, de sokkal kevesebb látnivaló volt, mint pl. legutóbb Guadelopue-on a Pigeon islands-nél. Ott az üstkorallok voltak a favorit, itt a nagyon hosszú és vékony gyárkémények, amiket később havasi kürtöknek neveztünk el Dénessel. Óriási agykorallok között úsztunk el, egy méter átmérővel. Láttunk murénát, ahogy egy pici agykorall köré tekeredve kitátott szájjal bámult, a szája körül kis halak jöttek mentek. Rengeteg papgájhalat, hatalmas barrakudát, teknősöket. Sok a medúza, csípnek, és kiütések maradnak a csípések helyén. Ecettel kenem őket be. Nem tudtam beazonosítani, ilyen medúza nincs a könyveinkben. Holnap indulunk tovább, 120 tmf Aruba, az ABC-szigetek egyike, ezt tervezzük következő megállónak.