2008. október 23. - december 31.
Szuez - Szuezi-öböl - Hurghada
Szuezzel elbucsuzunk a Szuezi-csatornatol, a pilotoktol, es ujra a magunk urai lehetunk. 200 tmf all elottunk Hurghadaig, ezt a Szuezi-obolben kell megtenni, ami a Sinai-felsziget es az afrikai kontinens koze ekelodott obol. Ez mar tulajdonkeppen a Voros-tenger, tele korallzatonyokkal, olajfurotornyokkal, es az obol kozepen huzodik a teherszallito hajok hajozasi utvonala, amire oda kell figyelnunk. Az obolben mindig eros E-i szel fuj, es az apaly-dagaly is jelentos aramlasokat okoz, amiket szinten figyelembe kell venni. Tervunk az, hogy atlag napi 30 tmf-eket megyunk obolrol obolre. Mivel a Szuezi-obol mindket partjan katonai bazisok vannak elszorva, a partra nem lehet kimenni. Ez persze nem jelenti azt, hogy meg se kell probalni, mert van esely, hogy egy rovid setat engedelyeznek.
7.30-kor indulas, 0 szel, 0 hullam. Szuezt elhagyva kiszelesedik az obol, latjuk a horgonyon varakozo teherhajokat, amik varjak az engedelyt a csatornaba menetelre. Ma kereszteznunk kell a nagy hajok utjat, mert elso oblunk, amit kineztunk, a Sinai-felsziget oldalan van.
|
Csak rovid idore fuj egy kis gyenge szel, konnyuszeles orrvitorlaval, nagyvitorlaval 1.9-el cammogunk. Delfinek, tonhalak usznak velunk szazaval (na jo tulzok, de olyan sokan, mint eddig meg soha). A teherhajozasi utvonalat megkozelitve motort inditunk, aztan mar le se allitjuk. 17-kor horgonyt dobunk a Sinai-fsz Damaran abu Miesh nevu telepulesenel, ami egy nyaraloresort. Most teljesen kihalt. Mindannyian a vizben, de csak rovid idot, mert nagyon hideg, es alattunk 4.6 meteren csak homok van, zavaros a lathatosag, nincs mit nezni. Denes megis talal valamit :). A lancunk alol szabaditotta ki.
|
Egy kep a resortrol:
|
Este osszegyult a csalad az orrkabinban, es elkezdtuk a Tuskevarat nezni (koszi Pali). Nagyon tetszik Alminak. (Mostantol minden este nehany epizod.)
Egesz ejjel billegtunk, nem volt egy jo ejszaka csak Alminak. Ot nem zavarja. 7.30-kor vitorlaval indulunk el, gyenge E-i szelben pillangozunk. Mig bekesek a viszonyok, addig a hajon az elet a szokasos. Kartyazunk kint, bent, olvasunk kint, bent, babozunk kint. Gabriella (hugom) varrt nekunk hollot, rokat, farkast, macskat es sok fat, hogy legyen erdonk. Most a Roka es a hollo-t babozzuk mar szazadszorra, valtott szereposztasban. Almi meg mindig nem unja, mi mar nagyon.
A pecafelszerelest osszeallitja Denes, de egy kapas sincs vegig :(. Hamarosan megjon a varva vart 15-20 csomos E-i szel, a tenger kezd hullamosodni. Keresztezzuk a nagy hajok utjat, szerencsere nem jon egy se. Most az afrikai kontinens mellett lesz a horgonyzohely, Marsa Thelemet, amit 14.15-re el is erunk. Elso korallzatonyunkat kerultuk meg bejovetelkor! Nagy elmeny! Horgonyzas 5.5 meteren. 17-kor mar nem megy 25 csomo ala a szelmero, de szuper a hely, semmi hullamzas nem jon be. Katonai bazis van az obolben, katonai epuletek, tankok, antennak, de senki se kivancsi rank. Kellemes este, Tuskevar, aztan Piedone Egyiptomban, de mar csak a nagyoknak. (Pali kepzeld, csak az elso fele volt meg a filmnek.)
Reggeli egyiptomi taj katonai epulettel:
|
6-kor indulunk, mert 40 tmf a kovetkezo hely, es mar hamar sotetedik. Talan a napfelkeltenek koszonheto, hogy a szel 10-15 csomora csokkent az indulaskor.
|
Ahogy egyre magasabban jar a nap, a szel is beerosodik ujra. Eloszor csak a nagyvitorlat vesszuk le, egy szal orrvitorlaval szaguldunk 6 csomo folott. Nagy ovacio, ha 7-re felugrik. 12-kor mar 28 csomoval fuj, leveszi Denes az orrvitorlat, es felhuzza a fockot. 6 csomoval megyunk igy is, es a kormanyzas sokkal konnyebb. Csurom viz, ahogy visszajon a kokpitba a genuaval. Beoltoznunk, mert fazunk ebben a szelben.
|
Szep nagyok a hullamok, mint eddig meg soha. Jon 3-4 normalis, aztan egy foltornyosul a hatunk mogott. Nem birok rajuk nezni, mert a latvanyuktol olyan erzes fog el a gyomromban, mint a hullamvasutban. Alminak nagyon tetszik az egesz, szorakozik velem: "Mama nyisd ki a szemed, mama nezz ide!" Egy kis idonek el kell telnie, amig megszunik a rosszulletem. Almi a kartyait hozza ki sorban. Nem akarja megerteni, hogy most nem jatszhatunk, mert elfujja oket a szel, vagy leesnek a vizes padlora a kokpitban. Mindig ezt csinalja, de ertheto, unatkozik. Vegul megunja es lemegy, puzzle-oket rak ki az agyan, es nevet, ha leesnek, vagy o dulongel a mozgo hajoban. Zenet hallgat kozben es tancol. Mi meg kint kapaszkodunk, es varjuk, hogy megerkezzunk a horgonyzohelyre. A pisiles nehez ilyenkor, kint vodrozunk, az is nagyon szorakoztato neki, foleg, ha melle megy. Zatonyra futott hajoroncs a hullamok kozott, szinte a tenger kozepen.
|
|
|
|
Furotorony.
14-re horgonyon. Elso igazi benavigalasunk a koralltombok kozott. Denes elol all, nezi a vizet, mondja, hogy merre kormanyozzam a hajot. Korulottunk sotet foltok a vizben, koralltombok, fuves foltok, a tobbi homok, ettol olyan szep szinu a viz. A melyseg csak 3.6 meter alattunk. Egy mas vilag a Foldkozi-tenger utan, es mas szinek.
|
A hely nem jo, bejonnek a hullamok, tancol a hajo, mintha meg mindig vitorlaznank. Minden csuszik le, a fiokokat zarni kell, mert kilokodnek, kapaszkodni kell jaras kozben. Nem erre szamitottunk, de legalabb nem esunk ki holnapig a gyakorlatbol. Este ennek ellenere megnezzuk a Tuskevar ket ujabb epizodjat. Ez van kint a parton:
|
Egy rossz ejszaka utan 6.30-kor indulas. 25 csomoval fuj a szel, ma nem erdekli a napfelkelte. Olajfurotornyok elszorva a vizen, ma ujra keresztezzuk a nagyhajok utjat, mert a Sinai-fsznel van a legkozelebbi horgonyzohely. Hatalmasak a hullamok, felszelben vitorlazunk at a hajozasi csatornan, kapunk a vizbol rendesen, Almos elvezi csak.
Alminal az eros szeles, nagy hullamos menetek nem okoznak gondot, nincs felelme, ilyenkor elvezi magat a puszta vitorlazast. A kellemetlenseg ott kezdodik, hogy mi, felnottek tudjuk mitol kell felni, es megtesszuk az ovintezkedeseket. Kenyelmetlen mentomelleny, melles, nem mehet elore a gyerek, pedig ugy szeretne, ha lefrocskolnek a hullamok. Nem maszkalhat kedvere a kokpitban, mert zavarja a kormanyost, nem hozhatja ki a jatekait, bennunket nem bir ravenni, hogy lent jatsszunk vele ilyen menetben. Vannak esetek, amikor ki se johet, mert mindkettonkre szukseg van egy manovernel, es nem tudnank ilyenkor ra figyelni. Ezek a korlatozasok, ha csak rovid ideig tartanak (egy napos menetek) nem veszesek, mert aztan a horgonyon vagy kikotoben a megszokott modon zajlik tovabb az elet. De a tobbnapos menetek, vagy egy oceanatkeles, ami hetekig tart, mar sokkal megterhelobb lehet, es itt mar a bezartsag-, osszezartsag, terhiany is nagy jelentosseggel bir. De foleg a felnottnek a nehezebb. Rajta van minden felelosseg, a gyereknek mindig ki lehet talalni valamit, ami elszorakoztatja, nem beszelve arrol, hogy a szarazfoldi eletben ugyanigy el kell viselnie szamos korlatozast. Az eletunk igy mukodik, vannak szabalyok, amiket meg kell tanulni, akarhol is el a gyerek (a lakasban egyebkent tobb korlatozo szabaly van, mint a hajon). Ahogy nonek, egyre konnyebb lesz megerteniuk es betartaniuk. Tehat, nem a nagy hullamok vagy a doles miatt nem szeret vitorlazni.
Amiert a gyerekek (es a felnottek) altalaban nem szeretnek a hajon lenni, Almi se, az a bezartsag, mozgashiany, es a (gyerek)tarsasag hianyanak a kovetkezmenye. A korlatozasokat, mint irtam, nem kell figyelembe venni, mert az a hajos eletformatol fuggetlenul is elegedetlenseget valt ki. Az elso harom dolog a jo utvonal megvalasztasaval minimalisra csokkentheto. A mi esetunkben igyekeztunk igy tenni, de gyerektarsasagot talalni sohase ment konnyen. Azert tettem zarojelbe a gyerek szot, mert a felnottek eppugy megfelelnek a kicsiknek, felteve, ha veluk jatszanak es nem valami erthetetlen dologrol beszelgetnek a szulokkel. Tapasztalatunk 7 honap utan: nem elvezzuk kisgyerekkel a hosszantarto vitorlazast, mert nehez 7 honapon at harmasban osszezarva a felkelestol a lefekvesig full time Almival foglalkozni. Ezert ugy dontottunk, vagyis majd csak Hurghadaban dontunk igy, amikor kiderul, hogy a magyarok hiaba EU, a vizumhosszabbitasra honapokat kell varniuk (2 honap mulva se lett meg), addig pedig a hajo se vitorlazhat, szoval epp jokor jott, hogy amig Denes a hajon varja a fejlemenyeket, addig Almival egy honapra hazarepulok. Rafer mindharmunkra egy kis kikapcsolodas.
Meg Almira visszaterve: nem tengeri beteg, annak ellenere, hogy a legnagyobb billegesben is eljatszik az orrkabinban, nezegeti a mesekonyveit, 28 csomos szelben is puzzle-t rak. Denes minden reggel bevett egy Stugeront, en csak egy alkalommal. Azert valasztottuk a Stugeront, mert ezt 4 eves gyerekeknek is lehet adni, de csak 1/4 tablettat, es nincs mellekhatasa. Nem volt ra szukseg, hogy Alminal hasznaljuk, de ez idovel valtozik, ahogy nonek, ugy lesznek egyre erzekenyebbek. Kivancsi vagyok Alminal mikor jon el az ido.
|
Rengeteg repulohal szall laposan a viz felett. Szeretjuk oket, szorakoztatoak. Atkeles utan mar hatszelben mehetunk tovabb, hullamvasutazunk, de kellemesebb a menet, fock van fent egesz nap, 6-tal megyunk. Delfinek szorfoznek a hullamokon.
|
|
|
A Sinai-fsz hegyvonulatai homokkal befujva, lent furotorony.
|
Lent vagyunk egy hullamvolgyben:
|
|
14.30-ra erunk El Torba, ami egy igazi telepules, es van hozza egy nyaraloresort is. A szorfosok, kite-osok eletet vittek ebbe az egyebkent semmi kulonos obolbe. Van egy mecset a parthoz kozel, es egy kopt templom is. Denes kicsit elfaradt, egesz nap o kormanyzott, Almi apolja. Kerdeztem tole menet kozben, hogy miert nem a szelkormanyra bizza, azt valaszolta, hogy ilyen viszonyok mellett semmi ertelmeset nem kepes csinalni a hajon, hat inkabb kormanyoz, igy a tengeri betegseget se erzi. 4.6 meteres a vizmelyseg, homok. 14.55-kor megszolal a delutani muezzin. A szel rendithetetlenul 25 csomoval fuj, de ez egy vedett obol, szerencsere.
|
|
Billegesmentes, szuper ejszaka. Reggel 7.15-kor indulunk 15 csomos E-i szelben. Maradunk a Sinai-fsz mellett. Nem megy 25 csomo fole a szel, igy genuaval vitorlazunk vegig. Olajfurotornyok, tonhalak, teknos uszik el a hajo mellett. 13-kor horgonyon. Alattunk homok, es 13 m melyseg. Hiaba erkeztunk koran, senki se akar a vizbe menni, mert olyan hideg, a zatony meg egy fel kilometer, es szembol fuj a szel.
|
|
Mar a horgonyzohelynel jarunk, itt egy zatonyra futott hajo ~1.5 tmf-re (~ 3 km) a parttol.
|
Motorozunk a horgonyzohelyre, a halaszok is, csak ok a korallokhoz sokkal kozelebb:
|
Horgonyrol nezve a part. Van itt egy rendorallomas, halaszhajok, de a pilot konyv azt irta, hogy lehet horgonyozni. Ennek ellenere olyan 17 ora korul idevagtatott egy nagy motoros, tele ferfiakkal, olyan kozel jottek, hogy a hajojuk orra benyult a mienk fole, de ugyesen manoverezett a bunkovari kormanyos, mert vegul nem jottek nekunk. El akartak kuldeni, mondtuk, hogy holnap reggel 6-kor elmegyunk, ezt elfogadtak.
|
|
6 utan indulas, szel 20 csomo, ma keresztezzuk ujra a hajozasi utvonalat, es vegre kijutunk a Szuezi-obolbol. Olajfuro tornyok kozott vitorlazunk el, eleg kozel mehettunk hozzajuk, mert dudaszeru hangot adtak ki. Az apaly-dagaly miatt eros ellenaramlasunk volt delelott, nagy hullamokkal a kijaratnal, ahol elkeskenyedik az obol. Kapaszkodj!
|
Iranyt kellett valtoztatnunk egy teherszallito miatt, hogy megvarjuk, amig elmegy elottunk, aztan atkeltunk a tuloldalra. Sok a buvarhajo Hurghadabol, es sok a hajoroncs, amik kedvelt buvarcelok.
|
|
Itt mar elhagytuk a Szuezi-oblot, es nev szerint mar a Voros-tengeren vitorlazunk! Igazan boldogok vagyunk. Meg ket ora es a marinaban vagyunk.
Ket jachtkikoto is van, ahogy kierunk a Szuezi-obolbol. Az elso El Gouna (Abu Tig Marina), a masik Hurghada Marina. Arban, szolgaltatasban nincs kulonbseg, mindketto modern, szep kikoto, rengeteg etteremmel, arab bazarral, egy kis elelmiszerbolttal, de Hurghada egyben egy nagy telepules is. Meg az a kulonbseg, es ezt az egyik hajostol tudjuk, akik eloszor az Abu Tigba mentek, hogy ott nincs vitorlas elet, csak motoros jachtok. A vitorlazok valami miatt Hurghadat valasztjak. A par is egy nap mulva atjott Hurghadaba.
|
A szigetnek azert orultunk meg, mert utoljara Torokorszag partjainal lattunk (Ciprust most nem szamitom). Libanon es Izrael vizein, amerre mi hajoztunk, nem volt egy se.
Hurghada Marina:
|
|
|
15 ora korul kikotottunk. Alminak azonnal partra tettuk a bicajat. Egy nemet es sok francia vitorlazoval vagyunk egyutt. A szomaliai kalozok miatt a hajosok nem mernek delre menni, nehanyan mar fel eve varakoznak. Mindenki abban remenykedik, hogy a tersegbe iranyitott hadihajok megtisztitjak a terepet. Sajnos a teherhajok mellett neha elfognak egy-egy vitorlast, en haromrol olvastam az interneten 2008 szeptembereig. Mind 45 lab feletti, es kommandosok kiszabaditottak oket. Az itt varakozok meg tudtak ket kisebbrol is, egy 7 meteresrol, es egy nagyobbrol, amiket a vizen kifosztottak es elengedtek a kalozok. Tolunk most eleg tavol van ez a tema, egyenlore Kairoba keszulunk harom nap mulva, mert jon Denes apukaja ket hetre. (Kairo utibeszamolo kulon oldalon lesz majd.)
Nehany foto a telepulesrol, a kikotorol, Almi szulinapjarol (szuletett 2003.nov.20.).
|
A hajonkon oldalt latszik a Melamphyrum, es a piros szarado ruhak.
Nem szidom az arab vilagot, csak amikor neha este belebotlok ebbe a kiallo darabba:
|
|
Ahogy kimegyunk a kikoto egyik kijaratan:
|
|
|
|
|
|
|
|
Boxfish. Mindennap a hajonk aljarol eszeget.
|
Almi szulinapjan kenuval kieveztunk egy korallos reszre es snorkeleztunk. A szomszed katamaran csinalta ezt a fotot. Mar jovunk vissza.
|
|
A tortaevesig meg van ido, Almi meset nez a laptoprol:
|
|
|
|
Gabriella sajatkeszitesu tarsasjateka Alminak:
|
Nehogy a turazast a vitorlazas kozben elfelejtsuk.
|