Kezdôoldal | Rólunk | A hajóról | Útvonal | Rövid hírek | Képes útibeszámoló | Vitorlázz velünk! | Hasznos információk |
2008. szeptember 23. - 25.
Kirándulás: Tiberias-tó (Genezáreti-tó) és környéke, Holt-tenger és környéke (Ein Gedi kibuc, Ein Gedi NP-ban szurdok-túra, Maszada)
|
szept.23. kedd, a bibliai tó körül
|
|
Autót béreltünk a helyi autókölcsönzőtől (ELDAN). Az AVIS nemzetközi
autókölcsönző nagyon drága volt. Három napra kértük és
Jeruzsálemben adtuk le.
|
|
|
A Tiberias-tó vagy Genezáreti-tó vagy Galileai-tenger Izrael vízkészletének legfőbb forrása.
Nazaretből vándorolt ide a tóhoz Jézus, és itt a tó
környékén gyűjtötte híveit, itt vitte végbe azokat a csodákat, amikről a Bibliában olvashatunk.
Bibliai földeken járunk tehát, de bennünket leginkább a banánültetvények nyűgöztek le. Az ő idejében
vajon hogyan nézhetett ki ez a táj? Nyáron állítólag pokoli hőség van itt a tenger
szintje alatti medencében. A szél sem rezdül.
Most szeptember végén is igazi kánikula fogadott minket.
|
|
- |
- |
Északra indultunk el Tiberiastól, a tóparti Ginosar kibuc mellett van egy 'visitor center', ahol
kiállítottak egy 1986-ban, a tóparton fölfedezett, Krisztus idejéből származó halászbárkát. 11 féle fából
készült, köztük szerepelt a szikamor is .
"Stars shining bright above you, night breezes seem to whisper "I love you",
birds singing in a sycamore tree, dream a little dream of me"
(Louis Armstrong,
Ella Fitzgerald).
|
|
A tótól felautóztunk Izrael legmagasabban fekvő városába Safadba (Szafed, Zefat).
Safad volt a kabbalisztikus
tanok szülőhazája a középkorban.
A kabbalisztikus könyvek között alapvető munka a 13. században keletkezett
Zohár, amely Mózes öt könyvének misztikus magyarázatait tartalmazza.
Safadban vettük életünk legdrágább vizét, 1.5l 1000 Ft-ért.
Álmi már nagyon szomjas volt, és a dombtetőre épült
óvárosrészben ezt az egy kisboltot találtuk. Ahogy hajtottunk
vissza a tóhoz, ez a panoráma tárult a szemünk elé.
Zsinagóga és a tó.
|
|
Safadi misztikus kapu, szemmelverés elleni kövekkel.
|
|
|
|
Tabgha. A hagyomány szerint ezen a sziklán sokszorozta meg
a kenyeret és halat Jézus, hogy enni adjon híveinek.
|
|
|
Mások szerint itt.
|
|
|
Kapernaum. Millenium Falcon (Star Wars)
|
Kapernaum. Az i.sz. 2. századi zsinagóga feltárt romjai. Feltűnő egy zsidó zsinagógán ez a sok római építészeti-
és díszítőelem. Valószínűleg római építészeket és kőfaragókat bíztak meg a kapernaumiak.
|
Sok bibliai helyet felkerestünk, és mindennek megvolt a másik feltételezett helye is.
Szép mozaikpadló-maradványokat láttunk, rengeteg turistabusz hozta a japán, jemeni, europai
hívőket, érdeklődő turistákat. Délután megkerestük a helyet,
ahol a Jordán-folyó belefolyik a tóba. Sétáltunk a nádasban, aztán felautóztunk a Tiberias feletti
dombtetőkre, onnan néztük a jordán hegyvonulatokat, a tavat és a naplementét.
Álmi közben mókuskerekezett egy erdei játszótéren. |
|
Tiberias lent, és a dombtetőn a távolban Safad.
|
|
szept.24. szerda, a Holt-tenger és környéke
|
|
Tiberiásból a Holt-tengerhez vezető sziklás, sivatagi táj egyáltalán nem egyhangú.
Folyamatosan szüretelik a datolyát és a banánt a hatalmas ültetvényeken. Darus kocsik nyúlnak
fel az érett fürtökért. Ami annyira tetszik nekünk itt, az az ember alkotása,
ahogy a sivatagi tájba
nagy nehezen édenkertet varázsol.
Néha elmegyünk pár összetákolt építményből álló, nagyon szegény település mellett.
Félnomád beduinok élnek itt.
Látunk pásztorkodó gyerekeket is.
|
Lassan Kumránba érünk. Már a kocsiból látjuk a sziklabarlangokat,
ahol a holt-tengeri tekercseket találta meg egy beduin pásztorfiú 1947-ben,
amikor az elkóborolt kecskéjét kereste. Nem sokban különbözhetett az élete
a mostani gyerekekétől, akiket az út szélén láttunk az előbb.
Két évezredet vészeltek át sértetlenül az agyagkorsókba rejtett tekercsek.
Ezekből a szövegekből tudjuk a legtöbbet az esszénusokról,
a világtól elforduló zsidó szektáról, amely a sziklahasadékokban meghúzódva várta
a Messiást. (Raffay Ádám Heródes c. regényében is felbukkannak.)
A rejtélyes közösség a gonosz és romlott főpapok elől vonult ki a sivatagba.
Sok kutató azt vallja, hogy Keresztelő Szent János, Mária, József, Jézus is esszénus volt,
így ez a szekta lenne a kapocs a júdaizmus és az ókereszténység között.
|
Leparkolunk, a jegypénztárhoz sétálunk, aztán amennyire lehet, körbejárjuk a területet.
Végül a hőség, éhség, Álmi nyűgössége, hogy menjünk már a tóba fürdeni, hisz azt ígértük, győzött.
Nem sétáltunk föl a barlangokhoz.
|
|
Még szerencse, hogy nem nyáron jöttünk ide. Most is kibírhatatlan a hőség. De a látvány fantasztikus.
392 méterrel vagyunk a tenger szintje alatt. Ez persze nem látszik. Nyolcszor olyan sós a tó vize, mint más tengereké. Ez sem látszik.
Álmi hamar pórul is járt.
|
|
|
|
|
|
Figyelmeztettük, hogy nagyon sós lesz, ne tegye bele a fejét.
De ő már rohant is a sekély vízbe és fejest bele. Üvöltött szegény, mi meg rohantunk ki vele az édesvizes
zuhany alá. Utána alig lehetett rábeszélni, hogy bejöjjön mégegyszer.
|
Mintha nem is vízbe, hanem sűrű, olajos folyadékba léptünk volna.
Nehéz a vízben sétálás, de úszni se egyszerűbb.
A sűrű víz olyan magasra emel a felszínre, hogy amikor előre akarjuk rúgni magunkat,
a lábunk akaratunk ellenére kiemelkedik a vízből az ég felé.
|
Voltak apró sérüléseink, amikről nem is tudtunk. A magas sótartalmú víz azonnal csípni kezdte, és
pár perc után igazi, látható seb lett belőle. Azt hittük, hogy itt töltjük majd a délutánt, de egy negyedóra múlva
már mindannyiunknak mehetnékje volt. Itt a strand mellett találtunk egy étkezdét, megebédeltünk, aztán a
szomszédos Ein Gedi kibucban tudakozódtunk szálláslehetőségek felől.
|
|
|
|
|
Ein Gedi (héberről magyarra: a kecskegida forrása) egy oázis a sivatagban, egy bővizű forrás mellett megbújó igazi édenkert.
Bennünket teljesen elkápráztatott. Már hatezer évvel ezelőtt lakott település volt.
A virágzó ókori várost a bizánciak lerombolták.
Ein Gedi az újkori Izrael állam része lett. A közelben kibucot alapítottak,
az oázist és környékét 1972-ben nemzeti parkká nyilvánították. Leopárdok, hiénák, mormoták,
núbiai kőszáli kecskék, sok madárfaj él itt ebben a parányi zöldövezetben.
Ma délután csak a kibucba látogattunk el, holnap eltúrázunk majd a sok szurdok közül abba,
amelyikben a legbővizűbb forrás fakad. A kibuclakók házai.
|
|
|
African flame
|
|
Van a kibucnak egy kis állatkertje
|
|
és játszótere
|
|
és botanikus kertje
|
|
és kilátója, ahonnan lélegzetelállitó látvány tárult elénk.
|
|
szept.25. csüt., Ein Gedi Nemzeti Parkban szurdok-túra és Maszada
|
|
|
A legolcsóbb szállás a Holt-tenger partján. Egy 8 ágyas bungalóban
kaptunk hárman helyet, reggelivel együtt 10e Ft volt az éjszaka.
A tábor közepén volt az étkező, ahol
szuper svédasztalos reggelit kaptunk.
|
|
A reggeli 7 órai nyitáskor már nagy csoportok gyülekeztek az étkezde előtt.
Sietett mindenki, hogy minél
korábban elindulhasson valamelyik szurdokba túrázni.
Egy óra múlva már úton is voltunk a Wadi Arugotban.
Eleinte egy népes angol turistacsapatot előzgettünk, aztán a napsütötte kopár sziklák
között vezető ösvényről letértünk a patakmederbe. |
|
|
Itt már nagyon kellemes volt, lehetett pacsázni, árnyékot találni. Igaz, hogy Álmival kőről kőre
ugrándozni komoly feladat volt. |
|
Megtaláltuk a titkos vízesést. |
|
A titkos vízesésnél vissza kellett fordulnunk, nem vállaltuk, hogy megmásszuk a sziklát,
és visszatértünk a napos útra. Itt találkoztunk újra az angolokkal, akik csináltak rólunk egy
family photo-t. |
|
Mormotaszerűség (Procavia Capensis), Rock Hyrax
|
|
Itt véget ér a szurdok. Egy kellemes medencében fürödtünk, napoztunk, aztán indulás vissza.
|
|
|
|
Capra Ibex Nubiana |
|
azaz núbiai kőszáli kecske. Veszélyeztett faj, a mértéktelen emberi vadászat miatt
a kipusztulás veszélye fenyegeti.
Mindennap innia kell a túléléshez. |
A szurdok után beültünk az autóba és irány Maszada, a betlehemi gyermekgyilkos Heródes
ókori erődítménye, a zsidók szemében a hősiesség jelképe.
|
|
Maszada, Nagy Heródes erődítménye. "Úgy került hatalomra, mint egy róka, úgy uralkodott,
mint egy tigris, és úgy halt meg, mint egy kutya" – írja Josephus Flavius Nagy Heródesről.
I. Heródes, vagy Nagy Heródes (Askelón?, Kr. e. 73. – Jeruzsálem, Kr. e. 4.)
a Római Birodalom provinciájaként létező Júdea királya. Nevében a Nagy jelző nem megtisztelő cím,
hanem jelentése: idősebb. A folyton egymással civakodó Hasmoneus-dinasztia tagjai
– a Makkabeusok leszármazottai – az i.e. 1. század közepére polgárháború szélére sodorták
az országot. Ez provokálta ki a rómaiak közvetlen beavatkozását, melynek végeredményeként
63-ban Pompeius több hónapi ostrom után elfoglalta Jeruzsálemet.
Ettől kezdve csak az történhetett Júdeában, amit a római szenátus és a tábornokok jóvá hagytak.
Így került végül a Hasmoneusok korábbi tanácsadójának, az edomita Antipaternek a fia,
Heródes a hatalomba. A rómaiak nevezték ki Judea provincia élére Kr.e. 37-ben.
Kr. e. 4.-ig volt Júdea királya.
Heródes vér szerint nem volt zsidó. Idegen származásúként azonban nem lett volna joga
a "zsidók királya" címet felvenni: "A te atyádfiai közül emelj magad fölé királyt;
nem tehetsz magad fölé idegent, aki nem atyádfia" – áll a Másodtörvényben.
Hiába voltak az edomiták (Jákób ikertestvérének, Ézsaunak leszármazottai)
szegről végről a zsidók rokonai, ráadásul még a Templomból is ki voltak tiltva
a harmadik generációig. Heródesnek tehát minden oka megvolt arra, hogy paranoiásan
őrködjön csellel megkaparintott hatalma felett.
Heródes politikájának egyetlen vezérfonala volt: a Róma iránti hűség, bármi áron.
Fiait Rómában, a legelőkelőbb arisztokrata körökben neveltette, és valamennyi leszármazottja
a császári család Iulius nevét viselte.
Heródes korunkban szinte elképzelhetetlen vagyonnal rendelkezett.
Legjobban építkezései tanúsítják ezt.
Jeruzsálem közelében amfiteátrumot épített, ugyanott egy hatalmas palotát, a Templom északnyugati
csücskénél az Antonia-erődöt, a városokban pedig mindenütt Augustus tiszteletére emelt templomokat.
Egy egész kikötővárost is megalkotott: Caesarea Maritima. Országát erődláncolattal vette körül,
amely közül kiemelkedőnek számított a Héródion, Makhairosz és Maszada. Legjelentősebb építkezésének azonban
a jeruzsálemi Templom újjáépítése bizonyult, amelynek teljes befejezéséig
csaknem nyolcvan év telt el (i. e. 20/19– i. sz. 62/64).
Heródes görögös műveltséggel rendelkezett, a zsidók hitét nem sokra becsülte.
A "római nép barátja és szövetségese" korántsem volt független uralkodó. A rómaiakkal
kötött szerződés értelmében nem köthetett külön szövetséget, nem vezethetett hadjáratot,
korlátozott minőségben és mennyiségben verethetett pénzt, továbbá háború esetén segédcsapatokat
kellett kiállítania, hogy azokat a birodalom bármely pontján bevethessék.
És a római uralkodó és a "zsidók királya" közötti barátság sem tartott örökké.
Heródes udvara telis-tele volt cselszövéssel, intrikával és gyilkosságokkal,
s a panaszáradat Rómába futott be. Augustus végül megelégelte a "tigris" kegyetlenségét,
és az első kínálkozó alkalommal megvonta tőle kegyeit: alattvalóvá nyilvánította.
Heródesnek azonban ez már sok volt: testét betegség emésztette, családja rettegett tőle,
zsidó alattvalói gyűlölték, s már római barátai sem álltak mellette.
Halála után az egész nép gyűlöletétől kísérve temették el fellegvárában,
a Heródionban. (Heródesről érdemes elolvasni Raffay Ádám Heródes c. regényét. Nem rossz könyv,
bár a végére mintha belefáradt volna a regényíró.)
|
|
Maszada, mint már írtam, a zsidók szemében a hősiesség jelképe. Maszada volt az utolsó erőd,
amit Jeruzsálem Kr.u. 70-es lerombolása után még
tartani tudtak a zsidók.
A rómaiak két éven át ostromolták, míg sikerült bejutniuk. Egy töltést építettek
az erőd mellé, ezen toltak föl egy emeletes ostromgépet. A töltés a mai napig megvan,
látszik a fotón is (első oszlop középső mező, a világosabb barna).
A védők nem adták meg magukat, inkább az öngyilkosságot
választották.
Kiválasztottak maguk közül 10 embert, akiknek meg kellett ölniük a többieket,
majd egyet a 10-ből, aki végzett a maradék 9 emberrel és önmagával.
Amikor a rómaiak behatoltak az erődbe 960 holttestet találtak. Csak heten élték túl, akik
a ciszternákba bújtak. Tőlük maradt fenn a történet.
A fellegvárat, az ellenállás jelképét porig rombolták a hódítók.
"A Maszada nem eshet el még egyszer" - így hangzik az izraeli hadsereg mai esküje.
|
|
Felvonóztunk az erődbe. Jól látszik a Holt-tenger és környéke. |
|
|
|
A wikipédiából: "Heródes alakja az Újszövetségben is megjelenik. Máté evangéliumának 2. fejezete
írja le a betlehemi gyermekgyilkosság történetét. Máté leírása szerint a Napkeleti bölcsek
egy csillagot követve a zsidók újszülött királyát keresték Jeruzsálemben, Heródes palotájában.
Heródes ekkor megijedt, az írástudóktól megtudta a születés helyét, és legyilkoltatott minden
2 évnél fiatalabb fiúgyermeket. Jézus megmenekül, mert Józsefet álmában angyal figyelmezteti.
József Egyiptomba menekítette a gyermeket. Onnan ismételt angyali figyelmeztetésre csak Heródes
halála után tértek vissza.
Nagy Heródes fiának, Heródes Antipásznak jelentősebb a szerepe az Újszövetségben:
Jézus szenvedéstörténetében kerül elő." |
|
|
Kísérletezés. Az esővíz ilyen sziklába vájt vályukban folyt bele az erőd alatt kiépített hatalmas ciszternákba,
ezzel biztosítva a hely vízellátását.
|
|
Álmi fotója rólam. Itt találkoztunk egy idegenvezetővel, aki annyit tudott csak magyarul, hogy
"zimme zumm, zimme zumm, recefice bumm bumm bumm". |
|
Na elég volt mára ennyi. |
Beültünk a kocsiba, és irány a tóparti étkezde. Álminak nagyon tetszett
a rasztahajú pincérlány haja.
Fantasztikus hely volt a Holt-tenger és környéke. Szívesen
visszajönnénk még ide. Az autóval Jerikót kikerülve elutaztunk Jeruzsálembe, ahol 3 napot töltöttünk.
Jerikóba nem mehetnek be bérelt autók, mivel palesztin közigazgatás alatt áll.
Ha meg akartuk volna nézni, akkor fel kellett volna
szállnunk egy arabok üzemeltette minibuszra, és azzal bemenni.
|
|