Kezdôoldal│ Rólunk│ A hajóról│ Útvonal│ Rövid hírek│ Képes útibeszámoló│ Vitorlázz velünk!│ Hasznos információk│

 

Várjuk Hollandiából a propellert és hozzá a tengelyt

 

2009. március 26. - április 9.

Port Szudán

 

március 26.

 

Reggel Denes a muhelyes fiaval elhozta a kormanyt, autoval. A srac mondott valamit a katonaknak, es minden rendben volt. Ja, Denes kifizette a 200 eurot a muhely hasznalataert.

Egesz nap a lapatot igyekeztunk felrakni. Ket kotelet kotott ra Denes, azokat pedig a kokpit ket oldalan a csorlokre tekerte, majd ugras a vizbe. Onnan iranyitott, hogy melyik kotelet mennyire huzzam meg, ugy hogy a lapat a hajo hossztengelyebe keruljon. Amikor kozepen allt, akkor megprobalta a viz alatt beemelni a helyere, mikozben en fent a tengelyt kicsit megemeltem, majd amikor kopogtatott a hajotesten, visszanyomtam. Ketszer kezdtunk hozza, aztan ugy tunt a helyen van. Es megse. A pöcök, ami a lapatban rogziti a tengelyt, nem allt jol. Elorol kellett kezdeni az egeszet. De jott egy teherszallito, es felkavarta a vizet. Nem lehetett latni semmit, varni kellett. Denesnek jol jott a pihenes, mar kicsit elfaradt. Ebedeltunk (lencsefozelek sult virslivel, pitaval).

Delutan ujra nekiestunk, es Denes ugyes trukkokkel elintezte, hogy a pöcök becsusszon a helyere. Felraktuk, es ezuttal sikerult!!! Szerencsere elegek voltunk ketten. Szo volt arrol, hogy buvar felszerelest berelunk egy buvarhajorol, es ha kell, segitseget is, de megoldottuk. Hurra! Hurra! Denes nagyon ugyes :). Gyerunk unnepelni!

Gyorsan kieveztunk a partra, es vettunk Coca Cola-t meg lengyel! bocis tejkaramellat. A viz mellett a setany nagyon hangulatos. Delutanra ellepik szonyegekkel, amiken a ferfiak, neha csaladok, fekszenek, es teaznak, kartyaznak, tablajatekokat jatszanak, vizipipaznak.

A levegoben eros karamellillat szall, a vizipipa illatositott dohanyanak a szaga. Amit Egyiptomban probaltunk Ilivel es Lacival (csak a fiuk) az al-quseir-i tengerparton, annak nem volt illatositott a dohanya, nem is tetszett. Ha tudtuk volna elore, nem kerunk. Itt egy korabbi foto a setanyrol, a kave-tea fozokrol.

A kave- es teafozesnek ez a modja itt nagyon elterjedt. Minden utcaban van tobb is ezekbol a teglakbol epitett tuzhelyekbol allandora.

 

március 27. péntek

 

Ujra itt a hetvege. Es a kormany a helyen. Isteni erzes.

Reggel elsetaltunk ujabb 60 liter csacsivizert. Interneten atutaltuk a sok penzt a Fuke yacht szamlajara a propellerert es a tengelyert (600 euro). Hollandiabol jon az aru DHL-lel. Varjuk turelmetlenul. Ha 12 nap mulva meg mindig itt vagyunk, fejenkent heti 10 $-ert vizumot kell vennunk. Gondoltuk, amig megjon a propeller, elmegyunk Khartumba, a fovarosba. Ahmed, az ugynokunk azonnal kozolte a lehangolo valaszt: csak olyan engedely letezik, amivel Kartumba elutazhatunk, de nem johetunk vissza Port Szudanba... El kell hagynunk az orszagot, hogy visszajohessunk. Van ennek valami ertelme?! Ha ugy jovunk az orszagba, hogy van vizumunk, akkor oda-vissza utazhattunk volna, de igy nem. Nem adnak az orszagban ilyen vizumot. Meg szerencse, hogy Eritreaban elutazhattunk a fovarosba, Asmaraba, es vissza is engedtek. Jo hely volt, es az odavezeto ut is szuper.

Denes bizakodik, most o az optimistabb kettonk kozul, szerintem kizart, hogy megjojjon. A tengelyt egyebkent nekunk kell majd itt meretre vagatni, aztan viz alatt betenni az egesz cuccot, ha egyaltalan sikerul.

Azert vartunk a rendelessel eddig, mert az ugynok szinte mindennap futtyentett, hogy valakinek vannak propellerei. De egy se volt nekunk jo. Es meg mindig volt Denesben egy kis bizakodas, hatha Jeddahbol megerkezik. A kulmotor is eszunkbe jutott. Ugyis csak arra hasznaljuk a motort, hogy bemenjunk egy-egy zatonyhoz horgonyozni, vagy kikotobe menetelkor. Neha megengedjuk azt a luxust, hogy szelcsendben is beinditjuk. De itt hosszu triebes nincs, szoval ez a lehetoseg kilove. Uj tengelyt es propellert pedig elobb vagy utobb vennunk kell.

 

március 28. szombat

 

Meg tart a hetvege, de mar tobb bolt kinyit. Ma a hajotestet tisztitotta Denes, aztan tobb mint ket het utan ellenoriztuk, hogy mennyi viz folyt be a repedesen, de gyakorlatilag semmi. Epoxit kevert be Denes, es a hajotesten a tobbi karcolast, amik melyebbek voltak, bekente.

Fogynak a konyveink, johetne mar egy vitorlas, hogy csereljunk. Persze mindenki Suakinban horgonyoz, ott jelentkezik be, mint mi is meg Egyiptombol jovet. Ahmed, az ugynokunk meseli mindig, hogy a Blue Water Rally resztvevoibol hetente 5-10-20-as csoportok horgonyoznak le ott. Mi se jottunk volna ide, ha nem szakad el a mooringkotel... Mai olvasmanyaink: Wilburt Smith: The Quest (Nefertari farao idejen a Nilus eredeteig expediciok), Sue Welfare: Guilty Creatures (modern csalad, mindenfele bonyodalmak, magyarul nem olvastam volna el), Asne Seierstad: The Bookseller of Kabul (iszlam Afganisztanban, nok sorsa).

Szudanrol is olvasunk mindenfele utibeszamolokat, tortenelmet. Elovettuk az atlaszunkat, es megneztuk, hogy hany europai orszag fer el Szudan teruleten. Nos eleg sok. (Szudan a legnagyobb afrikai orszag, 2.5 millio km2. (Mo. 93 ezer).) Hihetetlen, de rafer Franciao Korzikaval, Belgium, Luxemburg, Hollandia, Nemeto, Svajc, Lichtenstein, Monaco, Olaszorszag Szardiniaval, Sziciliaval, Malta, Ausztria, Lengyelo, Cseho, Szlovakia, Magyaro, Romania, a teljes volt Jugoszlavia.

 

március 29.

 

Vasarnap, de itt ez a het elso munkanapja. Hajo aljanak tisztitasa, olvasas, seta, vasarlas.

Mig megjon a propeller be kell vasarolnunk egy honapi utra Port Ghalibig. Amikor zatonyra futottunk nem tudtuk, hogy milyen eselyei vannak a hajonak a javitasra. Amikor hajovasarlok léptek a szinre, meg jobban elbizonytalanodtunk. A hajo megpakolva kajaval, gondoltuk csokkentjuk anyagi vesztesegunket, es megettunk majdnem mindent. Ezert delutan boltokat jartunk vegig. Az arut es az arakat terkepeztuk fel. Muszaj, mert a keszpenzunk a hajon keves, kartyat nem lehet hasznalni, a Western Unionon keresztuli penzutalasrol meg irtam mar, hogy mennyi penzt vontak le.

Szudan is, Eritrea is draga hely. Dragabb, mint Magyarorszag. A kikotokapitany is megerositette, hogy Egyiptom sokkal olcsobb. Ott tanit a felesege, es ott jar egyetemre a lanya, igy surun tartozkodik Egyiptomban. Ahmedet, az ugynokunket is kerdeztuk, mi mennyibe kerul neki, es mi is ennyiert vesszuk csak meg, de nem olcso. Az utcai kifozdekben a kesz etelek arai, mar amit kiprobaltunk (1 $ ~ 2.3 szudani font, igy 1 font ~ 100 Ft): a pitaba vagy palacsintatesztaba pakolt baranyhus paradicsommal 250 ft. Ez a legolcsobb, es finom, laktato, mert nagy adagot adnak, nem sporoljak ki a hust. Szerencsere nem lett tole hasmenesunk. A kovetkezo kajak mar dragabbak, de ezek meg otthon is ennyibe kerulnek: egy sult csirkecomb pitaval, zoldseggel 800 ft, 1 egesz grillcsirke rizzsel 1800 Ft (ennel dragabban is talaltunk uezt, 3000 Ft-ert, de lehet, hogy becsaptak, persze ezt nem vettuk meg...) a sult hal pitaval, zoldseggel 1000 Ft. De nem surun eszunk kint. A hajon huvosebb, es finomakat fozunk. Egyszerueket, de finomakat... Kedvenceink: tojasos lecso pitaval, lencsefozelek vagy zoldsegtal sult virslivel, koftaval, hamburgerhussal, sult csirkevel, hozzajuk sok-sok pita, reggelente tukortojas pitaban, zoldseggel, vagy fetasajt, mackosajt kiflivel. Szeretjuk az itteni pitat, mert elesztos, nem ugy mint az egyiptomi. Rizst, kuszkuszt, tesztat szosszal majd a vitorlazasra hagyjuk, akkor pitank nem lesz :(((.

Port szudani arak (vannak helyek, ahol tobbet mondtak, mi ennyiert talaltunk a legolcsobban): 1 kg kimert, nagy darab kavicsokkal megpakolt rizs 400 ft, 1 kg tisza rizs 500 Ft, 1 kg kimert, kavicsos, bogaras cukor 300 ft, ennyi a tiszta, gyari csomagolasu is. 700 gr legkozonsegesebb Corn Flakes 1500 Ft, 340 gr-os marha loncshus 800 Ft, halkonzervek 3-600 ft, 2.5 kg tejpor 4000 Ft, 200 gr szendvicssajt 500 Ft, 500 gr natur joghurt tejporbol 300 Ft, uez gyumolcsosen 400 Ft, kb. 150 gr fetasajt kimerve, zacskoban 300 Ft, 0.5 kg fagyasztott marhavirsli 1000 Ft, 0.5 kg kofta vagy hamburgerhus 750 Ft, 1 egesz fagyasztott csirke 1000 Ft. 10 darab elesztos pita 200 ft, 10 darab kifli 200 Ft, de csak ha a peknel veszed. Az utcan mindenhol ucsorognek pita, kifli arusok, de ok csak 8-at adnak ezert a penzert. A pekeknel veszunk mindig, mert az friss, meg meleg, folyamatosan sutik. Cukros-mezes edes sutik egy lapostanyerra valo 5-800 ft. 12 darab pici tojas 400 ft.

Erdekes, hogy a zoldseg-gyumolcs gyakran nem kg-ra, hanem darabra van arban meghatarozva. Peldaul 12 db narancs 800 Ft, de vettunk mar 400 Ft-ert is... 1 darab grapfruit 100 Ft, 3-4 darab zold pritaminpaprika 100 Ft, 4 darab repa 100 Ft, gorogdinnyet erzesre szamoljak, olyan 5-6 kilosert 300 Ft-ot fizetunk. Persze, ha tobbet veszunk akkor hajlandoak engedni az arbol. 1 kg paradicsom 400 Ft, ha 2 kg-t veszunk 600 ft-ert elvihetjuk. 1 kg krumplira 400 Ft-ot mondanak, de 3 kg-ot 1000-ert vettunk. 1 kg hagyma 150 Ft. 1 kg banan 150 Ft, ez a legolcsobb, ez mindenkinel egyseges ar, ebbol nem lehet alkudni, de vettunk mar 100-ert is, alku nelkul. Vannak a piaci arusok, es vannak, akik zacskokkal a kezukben jarnak a piac korul naranccsal, mangoval, banannal, uolyan minosegu, mint az arusoknal. Na toluk lehet olcsobban szerezni.

2 l Coca-Cola vagy Pepsi 300 Ft. A nutella ara mar huzos, 1300 Ft egy pici uveg az import luxuselelmiszerek boltjaban. Vennunk kell egy honapra wc papirt, szilviat is. Kaptunk egy cimet Ahmedtol, ahol egy ilyen luxusholmit talan be lehet szerezni. Erdekes, hogy van mindenfele pipere, tisztalkodoszer, intim betet, tampon, rengeteg eldobhato pelenka, de wc papir nincs. Eddig papirzsepit is sok penzert talaltunk (100 db 2 retegu 500 Ft). Mi az istent hasznalnak a nok?! Denes szerint semmit, mint ahogy a ferfiak se. Ebben a boltban tenyleg volt, de csak mutatoba valo mennyiseg. 2 tekercs wcpapirert 400 Ft-ot kert a boltos. Eritreaban uez 500 Ft volt. Az utcan szoktak arulni zsakokbol dobozos papirzsepit, 3 x 70 db-ot 500 Ft-ra tudtuk lealkudni. Nem sietjuk el az uzletet, van meg idonk alkudozni... Szilviat 2 gurigat 600 es 1200 Ft kozott akarnak eladni. Komoly ar. Errol a luxusrol le kell mondanunk.

Ez az utca a piacra vezet. Mar irtam tobbszor, hogy Port Szudanban a zold ajtok mogott vannak az uzletek. Igy nez ki minden vasarloutca. Csak epp kint a foldon is ul egy csomo arus es sok a vasarlo. Nem kell irnom, ferfi mindenki, de akad nehany szines ruhas nubiai no is, akik tojast es elo csirkeket arulnak. Ez a foto penteken keszult, ami itt hetvege, keves bolt nyit ki, keves az utcai arus, es ilyenkor lehet latni nehany csaladot is az utcan setalni. Minden nap, amikor imara szolit a muezzin, az arkadok elott a jardara leteritik egymas melle az emberek a szonyegeiket, es hosszu sorban imadkoznak.

Sok oreg koldus van, bejonnek meg az internetezo helyekre is, megallnak mindenki mellett, es varnak, aztan mennek tovabb. Nem uzik oket ki, itt meg tisztelik az oregeket, ha koldus, akkor is. Szines ruhas nubiai nok is ulnek kint, sok kisgyerekkel, akiket mindig utanunk kuldenek. Szoktunk nekik adni banant vagy pitat, ha epp van nalunk.

Van nehany szep bolt is, europai kinezetu, es az arukeszlete is az (egy bababolt, egy jatekbolt, egy haztartasi bolt, egy elelmiszerbolt, de csak par itt luxusnak szamito aruval, mint pl. nutella vagy corn flakes), a gyogyszertaraik is szepek, es van egy cukraszda, csillog-villog, fagyit arulnak es nehany habos sutit. Nem mertuk kiprobalni, csak a helyi sutiket (a szokasos mezes, cukros, grizes, pisztacias feleket).

 

március 30.

 

Mar mehetnekunk van. Ket napja szemetet egetnek ejjel-nappal szunet nelkul. Nagyon durva. Egesz nap rakodnak mellettunk a hajokra, hatalmas femkontenerek csapodnak le par percenkent. Nappal nem gond, de ejszaka sokszor felriadunk, olyan elesek a hangok, mintha elszakadtak volna a kontenereket tarto femkotelek, es minden kontener zuhanva erkezne a masik tetejere. Hajnalonkent 3-4 korul az indulo teherszallitok ebresztenek. Huzzak fel a horgonyt, a hangok a vizben kivaloan terjednek es felerosodnek, szoval a hajoban fekve nagyon hangos. Miutan elmennek, mar majdnem sikerulne visszaaludni, de a sok mecsetbol elsiftelodve, a hangszorokon keresztul dobhartyaszaggatoan felerositve, megszolalnak az Allaaah Akbarok. Hogy birjak ezt a helyiek, akiknek kozelebb van a szallasa a mecsetekhez, mint a mi hajonk? Vagy ilyet ne is kerdezzek?

 

március 31.

 

Ujabb 60 l csacsiviz. Hatizsakmosas. Ma ujra nala vettuk a vizet, de mar a rendes arat fizettuk.

Benzinfozo-proba. A padlo alatti taroloban volt, ahova zatonyrafutaskor tengerviz kerult. Ket hetet szaritottuk a napon, ma volt kedve Denesnek tesztelni. Begyujtotta, es az idokozben sarkannya valtozott bezinfozo meteres langot lovellt. Meggyulladt Denes kezeben a rongy, amivel tisztogatta. Azonnal behajitott a vizbe (par centi hijjan a csonakunkba), megegette a kezet, leegett a karjan, laban a szor... Beugrott a vizbe, hogy hutse a kezet. Fel oraig ki se jott. Aztan bekentuk fenistil gellel. Estere jo nagy holyagok nottek rajta, es faj neki nagyon. Ahmed mondta, hogy itt a szulok signal fogkremet kennek a gyerekek egesi seruleseire. Eritreaval ellentetben, itt rengeteg fogkremet es fogkefet lehet latni az arusoknal. A faagas modszert nem lattuk.

Napkozben tisztaba raktuk a laptopokat es a sok kulso vinyot. Sok virust kinyiffantottunk, de a viruskeresot nem lehet leallitani, fulltime dolgozik, es miatta szaggatott az esti filmunk. Le kell szedni.

 

április 1. Bolondok napja

 

Reggel 2 vadaszrepcsi huzott el a kikoto felett, alacsonyan szalltak. Par perc mulva ujabb ketto jott. A tenger fele szalltak. Olvastuk, hogy Port Szudan kozeleben a Nubiai-sivatagban januar vegen izraeli robotrepulok felrobbantottak egy irani fegyverszallitmanyt, amit a Gaza-ovezetbe akartak atcsempeszni. Remeltem, hogy semmi hasonlo nem tortenik itt a teherkikotoben.

A vizben megjelentek a meduzak. Gyonyoru lilas rozsaszinesek. Denes ma is a vizben volt, takaritotta a hajo aljat, szerintem csak husolni ment, es tobb meduza is hozzaert, de nem csiptek. Aztan megfogott egyet kezzel, de akkor se tortent semmi. Meselte, hogy tomor, husos volt a teste. Olyan sokan voltak, hogy az volt az erzesunk, mintha a hajo egy viragos ret kozepen allna.

Este epp befeszkelodtunk az orrkabinba, es elinditottuk Kuroszava Kaosz c. filmjet, amikor egy erkezo teherhajo olyan hullamzast okozott, hogy nehany dolog csorompolve lehullott a kabinban. Denes kimaszott, visszapakolt mindent, es visszamaszott a helyere. "A lecsot a foldon hagytam, majd reggel feltakaritjuk." "Bravo." Mar masztam volna kifele, hogy eltakaritsam, amikor elnevette magat. Na ja, ma van aprilis 1...

 

április 2.

 

Kisteknos uszott a hajonkhoz, de eleg hamar megunt minket, es a part fele vette az iranyt. "Buta teknos, ott megesznek teged" - szolt hozza Denes.

Delelott ujra viragos mezo a viz. Ma ujabb ket vadaszrepcsi huzott el felettunk, de most tovabb idoztek, talan terepszemlet tartottak, vagy csak a panoramaban gyonyorkodtek?

Egyre elsetaltunk a muhelybe, ahol a kormanylapatot javitotta Denes. A serult propellert multkor otthagyta, mert a fonok mondta, hogy kalapal meg rajta. Most erte mentunk. Ugy megkalapalta, hogy mindket lapaton (szirom) ket centis repedes keletkezett... Kidobtuk a szemetbe. (Gondoltuk tartaleknak jo lesz, de igy nem.)

Odafele olyan utcakon vezetett Denes, mint amilyenek Suakinban vannak. A ket oldalt osszerogyott lapos epuletek kozott hepehupas, ledongolt homok, tele szemettel, urulekkel, es mindenfele rozsdas roncsokkal. Mintha egy vastelep dolgait szortak volna szet. Sok helyen muhelykent negy faagat vertek a foldbe, rajuk nejlonokat kotoztek (mint a massawai piac Eritreaban), es itt folyik a butorkeszites. Lattunk nehany elkeszult faszeket, es agyat is a homokban. Mindenki utanunk kialtott mindent, amit csak angolul tudott. Valaki a homokba dobott egy rozsdas felbehajlott korlemezt, es egy rozsdas ruddal utotte, ahol erte. Szallt a homok, o meg jokat nevetett. Mindenki ilyen kedelyes volt. Rejto Jeno afrikai jelenetei nem tuloznak. Voltak maradek deszkakbol osszetakolt, egy helyisegbol allo, lapos epitesu kunyhok, ahol csalad lakott. Volt ugyanez, csak, mint bistro. Itt teat, kavet foztek, es kiadtak egy pici ablakon. Arrebb egy teherautot probaltak beinditani, sajnos akkorra sikerult, amikor epp a hata moge ertunk. Hatalmas fekete fustot okadott rank, kiszaladtam belole. Igy hamarabb setaltam el egy masik rozsdahegy auto mellett, amit egy nagyon fekete ember szerelt. Osszeneztunk, mentem tovabb, aztan megfordultam, hol van Denes. A fekete ember felallt kozben, elobujt a kocsi mogul, allt a homokos uton, es engem bamult. Nem hiszem, hogy valaha is latott erre feher not.

Az utca, ahol Denes is dolgozott, az elozo helyekhez kepest jomodubb... Itt is az volt az erzesem, hogy egy roncstelepen jarok, de legalabb itt csak dolgoztak, es nem laktak. Visszafele mar utcaminosegu utcakon setaltunk a piacterre.

 

április 3. péntek

 

Ujra hetvege. Hogy rohan az ido, a DHL-csomagunk meg valahol Angliaban jar. Hollandiabol Belgiumba jutott, onnan Londonba. Beutazza Nyugat-Europat. Ket csomagban kuldtek el a tengelyt es a propellert, de csak egy szamuk van, nem lehet oket kulon-kulon nyomonkovetni. Remeljuk mindketto megjon. Fogadasokat kotottunk, hogy mikor er Kartumba. Tet egy Bounty-csoki 250 ft-ert a luxusboltbol!

 

április 04. szombat

 

Denes hetvegere hagyta a piszkos munkat. A dieseltankbol szuri at az uzemanyagot, mert lehet, hogy zatonyrafutaskor oda is befolyt a viz. Eredmeny: negativ :).

Este megneztuk interneten, es Kartumba ert a csomag. Vajon mikor lesz Port Szudanban?

 

április 05.

 

Reggel elszaladt Denes a DHL irodaba, es megmutatta a kinyomtatott papirjat, hogy a csomag tegnap Kartumba erkezett. Az ugyintezo nezte a papirt, nezte a gepen a csomag utjat, es kozolte, hogy meg nincs Kartumban. Denes mondta, az lehetetlen. Egyutt neztek meg ujra, es Denes elmagyarazta neki, hogy ez mar ott van. Jo, akkor biztos, ami biztos, telefon Kartumba. Igen ott van, meg ma atszallitjak, holnap reggel lehet ertejonni. "Inshallah" - valaszoltam. (ha Isten is ugy akarja)

Elsetaltunk ma is csacsivizert, szokasos 60 liter 200 Ft-ert, osszefutottunk Ahmeddel, o is jon holnap a DHL irodaba.

Denesnek hasmenese volt ma delelott 4x. Tegnap fagyasztott birkahusbol keszult kolbaszokat sutottunk, zoldsegtalat csinaltam hozza, minden zoldseget alaposan megmosok, kulon megtorlom oket, asvanyvizet iszunk, nem a csacsivizet. Nem tudom miben volt a hashajto. Ja, tegnap elmentunk arra a helyre, ahol asvanyviznek nevezett vizet mernek ki 15 literes kannakba. Es ott nyujtottak egy vodor vizbol egy poharat, hogy kostoljuk meg. Denes megkostolta, en nem. Lehet, hogy ettol?

Delutan nagybevasarlas. Denes nagyon optimista. En meg probalom lehuteni a lelkesedeset. Nincs semmilyen eloerzetem, de tapasztalat, hogy mostanaban semmi se ugy megy, ahogy azt mi elterveztuk. Repjegyunket meg Massawaban megvetettuk apr. 22-re Egyiptombol. Azota Denes apukajaval mar ketszer atrakattuk. Most maj. 12. a legujabb idopont.

Ez a Red Sea Egyetem, ide jar a sok lany, ahogy a kapitany mondta, a nemletezo diszko helyett. Rengeteg elotte a tuktuk, az egyetemistak ezzel vitetik magukat haza. Mikor vege az oraknak, hirtelen kiozonlik a sok lany. Meg beoltozve is eletet visznek a csak ferfiaktol hemzsego utcakba. Sok internetezo van az egyetem kornyeken, jobbak, mint Massawaban volt, de mostanaban gyakori az aramszunet, es megszakad a kapcsolat, vagy tegnap nem is volt sehol kapcsolat. Csinaltunk Alminak ajandekba egy videot, es eddig sohase tudtuk feltolteni (60 Mb), epp ez miatt. Van itt egy hotel, Palace hotel, es 500 ft/ora-ert lehet internetezni (mashol 200 Ft/ora). Itt interneteztunk egyszer, es gyors volt, nem szakadt meg vegig. Ezert ma ide jottunk, es sikerult feltenni. Mar csak 10 Mb hianyzott, amikor aramszunet lett, de szerencsere a gepek nem alltak le, igy felraktuk. (2 Mb-nal ujabb aramszunet volt.) (Kepes utibeszamoloban, Egyiptomnal van egy VIDEO felirat.)

Ez az utca az egyetem utcaja, ez egy fenykepelohivo (puccos helynek szamit Port Szudanban, van kulon csempezett bejarati resze), sok anyuka, lany jar ide, es mellette pl. egy intenetezo. Mi ebbe nem megyunk, mert itt lehet cigizni. A szemetet mindenki a foldre dobja, holott surun vannak nagy zoldre festett hordok, kuka gyanant. Egyik nap a mar ismeros koldukislanynak adtunk tejkaramellat. Gyorsan kibontotta, a papirt a foldre dobta, cukorkat a szajba. Denes felvette a papirt, visszaadta a kislanynak, o ujra eldobta. Denes magyarazta neki, hogy dobja a kukaba. A kislany csak bamult ra ertetlenul. Mit akar ez a nagy, szoros labu idegen?!

 

április 6.

 

Reggel a DHL irodaban ott volt a propeller, de a tengely nem. Neztek interneten, telefonaltak Kartumba, az iroda fonoke is bejott szemelyesen, a csomag nincs Kartumban, es nem sikerult kideriteni, hol jar. Hollandiaban ket csomagban adtak fel oket, ugyanazzal a szammal. Megigertek, hogy mindenhova irnak e-mailt, es Ahmednek telefonalnak, ha kideritettek valamit. Holnap lejar a shore passunk, es mostmar fizetnunk kell hetente 10 $-t fejenkent az ittartozkodasi engedelyert. Es nem utazhatunk, mert nincs olyan engedelyuk a szudaniaknak, amivel oda-vissza lehet Port Szudan es Kartum kozott utazni. Csak el lehet innen menni, de vissza csak ugy johetunk, ha elhagyjuk az orszagot, es ujra bejovunk az orszagba... Jo mi? Nem tudom, hogy idot, es utanajarast nem kimelve, kapnank-e engedelyt. De Kartumert nem torjuk magunkat.

Ahmed delutan futyult, mondta, hogy a kartumiak azt mondtak, hogy csak egy csomag lett feladva, nem letezik meg egy. Denes elnevette magat, mert itt van a kezunkben kinyomtatva a DHL papir, amin rajta van mindket csomag a kodokkal, csak hat uaz a szamuk.

Ahmed elment, mi meg ki a partra, hogy gyorsan levelet irjunk a Fuke yachtnak es Denes apukajanak. O szokta telefonon megsurgetni az ugyintezest, nekunk 2500 Ft lenne egy perc. Csak a Palace hotelben volt kapcsolat, a tobbi helyen nem.

Elmentunk a DHL office-ba is, megmutattuk a kinyomtatott papirokat a ket csomagrol. Menjunk vissza holnap utan, de meg jobb, ha azutan. Talan megtudnak valamit. Mondtam Denesnek, hogy ez mar tetszik, legalabb nem alltatnak bennunket, es jarkalunk foloslegesen. Vettunk egy pepsit. Csak akkor akartunk venni, amikor mar itt van mindketto, de most vigasztalodunk, pepsibe folytjuk a banatunk.

Este jott a sms Denes apukajatol, hogy Hollandiabol Belgiumba (Brusszel) meg mindket csomag megerkezett, onnan viszont csak a propeller ment tovabb. Szoval a csomagunk Brusszelben dekkol.

Nem szunt meg Denes hasmenese.

 

április 7.

 

Reggel ujra internet a hotelben. Mi tegnap delutan meg nem lattuk, de ma mar ott van, tenyleg Brusszelben van a csomag. E-mail az egyetlen megadott cimre a DHL-nek. Nincs tapasztalatunk, hogy ilyenkor mennyi ido, mig kideritenek barmit is. E-mail Fuke Yachtnak, amiben Denes kerte, hogy ha nem sikerul kideriteniuk a csomagrol semmit, akkor adjanak fel holnap utan reggel egy uj tengelyt.

Kozben jott egy vitorlas (Ragnar), nemet idos par, 4 eve indultak a foldkerulesre, es majusban Mallorcan kell lenniuk. Omanban es Jemenben is megalltak, nagyon eleguk van a muszlim szokasokbol. Legszivesebben feladnak a hajojukat itt egy kontenerben. Dehat tul draga. Jemenben elautoztak Adenbol valahova sziklasirokat nezni. Este a hoteljuk elott robbantottak, 4 kulfoldi turista meghalt, a tobbieket azonnal osszegyujtottek, es felraktak oket egy repulore, hazakuldtek oket. A nemet par mondta, hogy ok Adenbe akarnak jutni, mert ott a hajojuk. Atszallitottak oket fegyveres kiserettel egy masik hotelbe, majd reggel fegyveres kiserettel egy autoban Adenbe. Oman, mar amit lattak belole, tetszett nekik, de Jemen nem. Csak azt irom, amit ok ereztek. Agressziot. Eroszakosan nyomul mindenki hozzajuk, kiabalnak veluk, hogy meg tobb penzt fizessenek barmiert. Peladul egy vak koldusnak adtak 1 $-t, aki hirtelen latni kezdett, es kiabalva visszadobta a penzt. A nemetek szerint ez a kevesles jele volt, szerintem a koldus vagy nem ismerte a dollart, vagy nem tudja elpasszolni, bevaltani, de mindenesetre az agresszioja megdobbento. Szomoruan lattak a sok fekete burkaba burkolodzo not, akik ugy neztek ki, mint a varjak. Nekik ez az elso alkalom, hogy igazi muszlimokkal talalkoznak. A Maldiv-szken is muszlim a lakossag, de nem ilyen fanatikusak, mondtak a nemetek. Felkeszitettuk oket Egyiptomra, ahol ugyan szinesitik a turistak az orszagot, de az eroszakossag, hogy meg a semmiert is penzt szedjenek ki beloled, tenyleg elkeserito, es megszokhatatlan. Zatonyra futottak ketszer a fahajojukkal meg ausztral partok menten. Egyik alkalommal jot tett a hajonak, a masik esetben letort a teljes hatso resze... Jot tett azt jelenti, hogy a palankok osszenyomodtak, es nem folyt be tobbe viz az egyes palankok kozotti reseken. Ez miatt mar korabban ki akartak emelni a hajot, de a szerencses zatonyrafutas utan meg egy evet varhattak. Maradnak 5 napot :).

Elmentunk a kikotokapitanyhoz, visszakertuk a hajopapirt, elmeseltuk mi mindent tudtunk eddig elintezni. Most is mondta, hogy csak szoljunk, ha barmi segitseg kell.

Denesnek mar 3. napja megy a hasa...

Haromkor jott Ahmed, elvitte a shore passokat, es egy hetes vizumot kapunk 10 $/fo, de mar irtam, hogy ezzel nem lehet utazni. Denes elvitte a szelkormanyt a muhelybe, valamit javitania kell rajta. Aztan megyunk megnezzuk, mit irt a DHL.

Itt most fel 6, epp jott egy sms Denes apukajatol. Feladtak egy uj tengelyt Hollandiaban (habar mi holnap reggelt irtunk). Nem tudjuk, hogy kell-e fizetnunk, remelem nem, ez a DHL hibaja. Es ez nekunk ujabb egy het varakozast jelent. Vajon elerjuk a maj. 12-i gepet? Picur jo helyen van, jol erzi magat, most, hogy latta tegnap a videot, szeretett volna egy kicsit a hajora jonni, de Denes anyukaja elmagyarazta neki, hogy most javitjuk a hajot, nem lehet vele vitorlazni, buvarkodni. Gondolom erre azt valaszolta, hogy nem baj, most ugy se erek ra, mert hetvegen megyunk Istvannal es Annaval pecazni...

18.50 van, es megszolalt a muezzin. Most csak egy enekel, igy elviselheto. "Allaaah Akbar, Allaaah Akbar, La Elaha Ellallahu Muhammad-u-Rasoollullah" (Isten a leghatalmasabb, Isten a leghatalmasabb, nincs mas isten, es Mohamed az o profetaja.) Nem ertem a tobbi mert nem szol, ilyen meg nem volt miota itt vagyunk, nincs aram?

 

április 8.

 

Hajnalban is csak egy muezzin szolt, es roviden.

Reggel a kapitany koran kelt, surgette a hasmenes. Hogy en se lustalkodjak, kiadta a parancsot: "Nincs olvasas, hanem elo a szivacsot, es a legenyseg mossa fel a fedelzetet, mire visszajovok!"

Felszamoltam a homokos strandunkat, kozben leegett a derekam, a szemem meg majdnem kifolyt, ugy vakitott a tiszta, feher fedelzet. Egy-ket napig csak napszemuvegben lehet ranezni, aztan mindent visszafoglal a homok. Nincs valasz a DHL-tol, es a Fuke yachttol se. Denes apukaja viszont e-mailben is megirta, hogy feladatak az uj tengelyt tegnap.

A hasmenes folyatodik, epp vegzett Denes, amikor futyult Ahmed. Denes csak egy 3/4 ora mulva jott vissza, es a tengellyel!!! Tegnap megerkezett Kartumba, es at is hoztak Port Szudanba. Csak azt nem ertem, hogy mert nem telefonaltak Ahmednek. Igy lett megbeszelve, hogy ha megtudnak valamit, akkor ot hivjak. Es a DHL se irt, es az oldalukon se volt lathato a csomag... Mennyi rejtely. Nagy ko esett le a szivunkrol. Most jon a mi feladatunk, visszatenni a helyere.

Sikerult ez is, a viz alatt. Holnap reggel kiprobaljuk. Ma meg osszepakolas a kokpitban, vasarlas. Vettunk ujabb 60 l csacsivizet este, rogton 20 literbe beaztattam egy adag feher ruhat. A csacsivizet atszurve toltjuk a 100 literes tartalyba, es csak zuhanyzasra, mosasra, mosogatasra hasznaljuk.

Denes elegge lemerult estere. Egesz nap hajtott, kozben ment a hasa, most estere legyengult, mar fajt is neki. Elovettuk a vesz esetere elokeszitett gyogyszeres dobozt, amit Melles Imrevel allitottunk ossze, es megneztuk melyik gyogyszer lenne jo erre a napok ota tarto hasmenesre. Vegul az egyiptomi mellett dontottunk, ami nem antibiotikum, de visszafogja a folyadekot. Tanacsoltam Denesnek, hogy a vizbe se menjen tobbet, lehet, hogy ott szedte ossze. Igaz, hogy cserelodik a viz, van eros bearamlas, ma is besodorta a meduzakat, de ki tudja. Meg ejfelkor is a wc-n ult.

 

április 9.

 

Proba sikerult, ugyanolyan a teljesitmenye, mint a regebbi propellernek. Mosas, kotelek aztatasa, alakul a kokpit is. Aztan Ahmeddel intezte Denes a kijelentkezest. 5 napos periodusban gondolkodnak itt. 5 napra a kikotodij 22 euro. 5 napra az agent dij 80 $. Egyszeri alkalom a vamilletek: 50$. Szoval mi 7x 5 napos periodust toltottunk itt, igy durvan 175e Ft... Es a sok egyeb koltseg (600 euro uj propeller, 200 euro a muhelyert, ahol Denes megjavitotta a lapatot, anyagkoltseg nem'tom mennyi, 920 euro a vontatasi dij a refftol, 24 e Ft a repjegyek rakosgatasa), es mindez azert, mert mooringkotelre kotottunk, ami elszakadt... Szoval csak az anyagi veszteseg 750e Ft. Es persze, amint Europaban lesz a hajo, es kiemeljuk, kezdodhet a munka a repedes kijavitasaval. De orulhetunk, hogy ilyen szerencsesen megusztuk, es nem kellett otthagynunk a hajot. Ma meg vasarlas: piac, viz, bankba kell a szudani fontot bevinni, es a kikotodijat befizetni. Delutan visszakapjuk az utleveleket, holnap hetvege, ezert kellett mar mindezt elintezni.