2009. július 28. - augusztus 04.
Újra Szuezi-csatorna átkelés (Szuez - Ismalia - Port Szaid)
és átkelés a Földközi-tengeren Ciprusra
9.30-kor erkezett a pilot, epp a kabinban Carcassone-oztunk. ZsZs-ektol kapta Almi ezt a szorakoztato tarsasjatekot, ami 8 eves kortol ajanlott, de mar Almikoruaknak (5.5 ev) is batran lehet jatszani. Vegre egy tarsasjatek, amit mi felnottek is elvezunk Almival.
Azonnal indultunk. A pilot mindent elsoport bumfordi mozgasaval, ami csak az utjaba esett, tetoablakot, biminit (ezt varrtuk a fejunk fole arnyekolashoz), sprayhoodot (ez az a kek ponyva a bejarat felett szelvedonek). A sebessegen kivul nem erdekelte mas csak a present (ajandek). Olyan volt 45 koruli letere, mint egy kisgyerek, aki mar turelmetlenul varja, mikor teszi a Telapo az ajandekot a csizmajaba. Egyebkent normalis volt. Nem beszelt angolul, csak par szukseges szot, mi se beszeltunk arabul, csak par szukseges szot, igy igazi kommunikacio nem alakult ki vele. Harom gyereke van (2 honapos kislany, 8 eves kisfiu, 12 eves lany). Delutan ketszer imadkozott Mekka fele fordulva az arbocnal. Mivel nem szolt elotte, hogy mihez keszul, igy elso alkalommal Almi utana ment, hogy majd beszelget vele az o gyereknyelven.
Itt az elso kontenerszallito.
Pelikancsapatot ijesztunk el, akik a hatunk moge repulnek:
Az arapaly okozta delelotti eros ellenaramlasban alig haladtunk. Orankent 5 km jott ki, szegeny pilot nem csoda, hogy mindig hajtogatta, "maximum speed", Denes pedig mint egy igazi egyiptomi, "yes, this is the maximum". Kimelni akartuk a motort, mert a holnapi napot is tul kell elnie. Ha leallna, akkor komoly osszeget kellenne fizetni a vontatasert. Ezert minden hajos izgul atkeleskor.
Mikor az ellenaramlas megszunt es atfordult nekunk kedvezo iranyba, beertunk az ut felenel fekvo tavakra, ahol megszunik a hatasa. Igy nem kaptunk segitseget, hogy egy kicsit felgyorsuljunk. Epp ellenkezoleg, a szembeszel egyre erosebben fujt. Este 21.30-ra ertunk Ismaliaba a yachtkikotobe, 12 ora lett az ut. Oktoberben ezt a szakaszt 11 ora alatt tettuk meg, es ebbol egy orat varakozassal toltottunk, amig egy hidon katonak, tankok vonultak at.
Meg mindig itt az ukran kapitany vezette nagy motoros hajo. Oktober ota nem kellett kimozdulnia a kikotobol. Most megy haza 2 honap szabadsagra. Orul neki, mert 40-50 fokok vannak aug-szept honapokban errefele.
Pilotunk nem orult az ajandekanak, amit a kikotes utan adtunk oda. 20 fontot (800 ft) kapott es 5 doboz Malborot, amit meg annak idejen Izraelben vettunk e celra + a gyerekeinek ceruzakat, tolltartot, es vegig inni- es ennivalot. Nem tetszett neki, termeszetesen tobb penzt akart. Nem akarta elhagyni a hajot, mint multkor az a pilot, akinek meg kezdokent 20 eurot adtunk. Vegul Denes elkuldte udvariasan. Mar oktoberben is irtuk, hogy a pilotokat hozzaszoktattak ahhoz, hogy a vegen ajandekot (cigit, sapkat, polot), leginkabb penzt kapnak a hajostol. Nekunk akkor ez meg ujdonsag volt, a cigire felkeszultunk, de amit nagyon utaltunk az az elegedetlenseguk eljatszasa volt, magyaran az eroszakos koldulasuk. Termeszetes reakciojuk, ugy se latnak tobbe, ez az egy lehetoseguk van, hogy tobb fizeteskiegesziteshez jussanak.
Masnapra kertuk a szuezi ugynokunktol a pilotot a masodik szakaszhoz, de mar a kikotoi etterem szakacsa kozolte, hogy holnap nem mehetunk, mert hadihajok mennek at a csatornan...
Tenyleg nem jott pilot. De orultunk is, jolesett a pihenes a tegnapi hosszura nyult motorozas utan. Keso delutanig nem volt arnyekos hely a pici kikotoben, a kabinban jatszottunk, olvastunk a 38 fokban. Estefele a kikotoi jatszoteren vigyaztunk Almira felvaltva.
Szep akacfak szegelyeztek a jatszoteret. Denes felhivta delutan az ugynokunket, hogy mikor kapunk pilotot. Holnap jon. Beszelt a pilotiroda egyik emberevel is, aki este atugrott a kikotobe kavezni. Holnap reggel 6-ra jon a pilot. Es semmi Insha Allah nem hangzott el. Biztosak voltunk benne, hogy jon.
Denes 5.45-re ebresztore allitotta a mobiljat. Csak o kelt fel, mi Almival aludtunk tovabb. Elpakolt a kokpitban, varta a pilotot, aki ma se jott. Este azt mondta a kikotokapitany, hogy megint hadihajok vonultak at, es a pilot jott volna, de csak 11-re, mi pedig lassuak vagyunk, igy nem engedtek a hajonkra...
Hasonloan telt a mai nap is. Az ukran kapitany hozott nekunk a varosbol pitat. Mi mar nem mehetunk ki, mert Szuezben kijelentkeztunk az orszagbol. Port Szaidban is lehetett volna, de akkor abban a mocskos kikotoben kellenne ejszakaznunk, foloslegesen 10-en dollart kidobni az ablakon, es meg kitudja hanyan akarnanak a semmiert baksist.
A kikotoben van nehany optimist, es mint az egyik gyermek apukajatol megtudtuk, a kis sracoknak magyar edzojuk van, Attila, aki Alexandriaban lakik.
Reggel ujra csorgott az ora 5.30-kor, es par perc mulva ez a pilot dongette meg a hajot. Indulas.
Felhok takarjak el a kelo napot, kellemes 28 fok van a kabinban a tegnapi 38 fok utan, kint huvosebb. Ekkora lehules mellett nem is csoda, hogy Almi kapucnis kardigant ker.
A pilot 50-60 kozotti, apolt kulseju ferfi. Meg kevesebbet tud angolul, mint elozo kollegaja, de kideritjuk, hogy van 6 gyereke. Azonnal a present utan erdeklodik. Denes mar kora reggel felveszi a Telapo bacsi szerepet. Majd meglatjuk, jol viselkedik-e a kisgyerek... O nem imadkozott az uton, ez most legyen rosszpont?
Semmi erdekes utkozben. Meg mindig vonulnak a meduzak, mind a negy fajta (halvany szurkek, rozsaszin, lila), amiket meg ZsZs-ekkel lattunk a Voros-tengeren. Sok a halasz, szedik fel a halojukat. Gyorsabbak vagyunk, mint az elozo szakaszon, mert nincs ellenaramlas, es meg a szel se fuj.
Delutan 4-re megerkeztunk Port Szaidba. A pilot vegig a "present" szot hajtogatta, Denes a "don't worry"-t, erre a pilot a "no problem"-mel valaszolt. En javareszt az orrkabinban bikiniben, ventilatorokkal hutve magam a hajonaplot irtam, mivel kint mar nem volt semmi erdekes latnivalo, csak a megszokott kontenerszallitok es halaszok. Nem kellett steghez allnunk, kijott a pilotert egy kis pilothajo. A pilotunknak odaadtuk maradek 32 fontunkat (1200 ft), 5 doboz cigit, es a gyerekeinek sok szines ceruzat, filctollat. Persze nem tetszett neki. Magyarazni kezdte, hogy 10 dollar bus Ismalia. Mondtuk, hogy 6 font (240 ft) a furgon, es ennel is olcsobb a busz. "No problem" - volt a valasz, es atlepett az erte jovo hajora.
Azonnal folytattuk utunkat kifele, felszabadultan, boldogan, vegre ujra szabadon, mint a madar. Orultunk, hogy meg vilagosban elhagyhatjuk ezt a nagyforgalmu helyet. Almi csak ekkor ebredt fel delutani alvasabol. A motor remekelt. Ha valakinek leall a csatornaban a motorja, akkor nagy arat kell a vontatasert fizetnie, igy nem csoda, hogy kicsit aggodtunk, nehogy most legyen kedve leallni a motornak. Jo motor, mindig kimeljuk, Denes mindig kenyezteti, tisztogatja, eddig nem hagyott cserben. Viszont eszrevettuk, hogy az aksik nem toltodnek. Vajon az aksikkal van a gond vagy a toltesszabalyozoval? Amig nem erunk Ciprusra, takarekoskodni kell az arammal, mert kell az ejszakai kivilagitas ezen a teherhajoktol nyuzsgo videken. Nem mintha nagy aramfogyasztok lennenk...
A csatornabol kierve tovabb folytatodik a bojasor, ami a bemeno- es a kimeno forgalom utjat mutatja. A benti, bekes vizek utan ujra hullamossa valt alattunk a tenger. Hosszan elnyulo hullamokat kaptunk, amik nagyon kellemetlenek. Ujra gyujtottuk a kek-zold foltokat.
Eletkepek a hajon. Van bent mosogato, de nem hasznalhato, mert nincs megoldva a vizelvezetes a lefolyobol. Menet kozben a dulongeles miatt igy a legbiztonsagosabb az edenyekre es ram nezve a mosogatas:
Denes miutan elhagytuk a veszelyes bejarati reszt, felhuzta a vitorlakat, reffelve a nagyot, mert 18 csomo fujt, es nem tudtuk mi lesz meg belole. Nem akarta, hogy felebresszem, ha erosodne. Beallitotta a szelkormanyt, es lefekudt aludni. Almival megkezdtuk az orseget. 227 tmf vart rank Larnakaig.
Lentrol nem eshetnek le a dolgok. Kozepre csuszott a kuka.
Halaszhajok huztak korulottunk a haloikat, szanaszet szorva olajfurotornyok emelkedtek ki a vizbol.
A valodi szinkiosztas: a napnak gyonyoru, melyen izzo, naracsvoros szine volt, az eg pedig nagyon halvany lilas-rozsaszines-szurke.
18.00-kor adta at Denes az orseget, 21.00-kor ebresztettuk Almival. Picurt lefektettuk, majd egyutt orkodtunk, tobb szem tobbet lat. Folyamatosan figyelni kellett a furotornyokat, halaszhajokat, teherhajokat, raadasul a terkepen nem jelzett, nem mukodo, kivilagitatlan torony mellett huztunk el 200 meterre a sotetben. Meleg helyzet volt, nem latszott a sotetben. Vajon meg hany ilyen akad az utunkba? Hamarosan jott meg egy, de tavolabb volt, es mar idoben eszrevettuk.
Almi mar 6-kor fenn van, a szembeszelben keri a kapucnis kardigant. Eneklessel probal ebren tartani. Nagyon jo a szel, hozza se kellett eddig nyulni a szelkormanyhoz tegnap ota.
Reggel 7-kor meg 177 tmf van hatra. Egesz nap valtoztalan a szel, vodrozes, hagymas tojasrantotta ebedre, mashoz nincs kedvunk ebben a melegben.
Vacsoraido: kakao sokmagos keksszel. Almi ujra velem van orsegben este 9-ig (csak a szel miatt van rajta hosszuujjas pizsama, bent azonnal leveszi), aztan Denes jon. Mar nincsenek furotornyok, csak a nagyhajokat kell figyelni.
Hajnali 4-re legyengult a szel, atveszi Denes a kormanyzast. Pedig kezdtunk hozzaszokni, hogy mar masfel napja folyamatosan a szelkormany viszi a hajot. Ilyen meg sohase volt! Kellemes, stabil szelet kaptunk.
6-kor levesszuk a vitorlakat, mert teljes szelcsend lett kozben, es ket orat alszunk, amig Almi orkodik. O kozben rajzol, mesekonyveket lapozgat, ellenorzi, hogy nem jon-e hajo a kozelunkbe, illetve, hogy nem jon-e meg a szel. Jo, hogy rabizhatjuk ezt a feladatot (persze csak igy a semmi kozepen, vitorlak nelkul, szelcsendben).
Reggel 8-kor meg 113 tmf van hatra. Uszas a tukorsima vizben.
Denes benzint tolt, majd 9.30-tol motorozunk. Del korul leallitjuk, ujra furdozes, szel semmi. Kellemes az elet a hajoban, mert kisimult a tenger, csak neha kapunk egy-egy varatlan hullamot valahonnan. Almi elovette az egy eve Pafoszon (Ciprus) vasarolt verdas kifestojet, es most nagy lelkesedessel nekiallt kiszinezni. Mindennek eljon a maga ideje... Denessel mindketten mar masodik konyvunkbe kezdunk, es ki tudja hanyadik Carcassone-csatan vagyunk tul.
Motorozaskor megengedjuk Alminak, hogy kormanyozzon. Nezi a kompasszt, es a megfelelo iranyba tolja a kormanyt. Ilyenkor nem hagyhato egyedul, mert ebben is, mint mindenben a tulzasokat szereti. Jol elhuzza a kormanyt balra, majd erosen vissza jobbra es igy tovabb. Na ezt nem hagyhatjuk.
Ejszaka megjott a szel. Teljes vitorlazattal 5.6 csomoval haladunk jo iranyba. Egy turistaszallito hajo nagyon kozel jott hozzank. A szokasos navigacios fenyeken kivul megvilagitottuk a vitorlakat is, de vagy ugy latta, hogy siman elmegy elottunk es ezert nem valtoztatott iranyt, vagy eszre se vett es ezert nem, ezt nem tudjuk. Mi mindenesetre inkabb iranyt valtoztattunk. Hajnali 3.30-kor keltem, hogy levaltsam Denest. Epp egy kontenerszallito tartotta rettegesben. Ugyanaz ismetlodott, mint a turistahajoval. Az orrunk elott huzott el, lattuk az orrhullamait is, olyuan kozel volt. Denes most is vilagitotta a vitorlakat, vegul iranyt valtoztatott, mert nem birta mar idegekkel, hogy a hajo rendithetetlenul jon felenk.
Errol jut eszembe, hogy irjak nehany sort a harom szolovitorlazorol, akikkel Szudanban ismerkedtunk meg (ebben az elmenybeszamoloban), es hetekig tartottuk a kapcsolatot. Ozkantol (torok) es Davidtol (ausztral) Hurghadaban bucsuztunk el, Petertol (kanadai) Port Ghalibban meg majusban. Ozkan es David mar Torokorszagban vannak, Petert viszont elutotta nemreg egy teherhajo valahol a Foldkozi-tengeren. Hajoja a Cool Change elsullyedt, ot helikopterrel mentettek ki. Szegeny mar Eritreaban is nekiment egy hatalmas sziklazatonynak, kilyukadt a hajoja, irtam rola abban az elmenybeszamoloban. Itt meg szudani vizeken a megjavitott Cool Change, megismerkedesunk napjan:
Napfelkeltekor elall a szel, le a vitorlakat, ket ora alvas, Almi orkodik. Elfelejtettem feljegyezni, hany merfold meg Larnaka. De ha minden jol megy, ma mar elotte horgonyzunk. Cipruson nem kell semmit fizetni az orszagba belepeskor a hajoval. Csak akkor kell 45 eurot leperkalnod, ha 12 utan ersz be akarmelyik kikotobe es jelentkezel be az orszagba. Szoval delelott semmit se kell fizetni a bejelentkezesert. Tavaly augusztusban delutan erkeztunk Torokorszagbol a ciprusi Pafoszba, es ekkor tanultuk meg sajat karunkra ezt a hulye szabalyt.
Ujabb furdozes, es varjuk a szelet. Meg is jon, hatulrol. Majd K-i vegul a szokasos ENy-i fuj, es este 9-re lehorgonyzunk Larnaka elott 5.6 meter folott. A repter kozel van, nezzuk a sok le- es felszallo gepet. Nagyon bekes volt egesz nap a viz, jokat tarsasoztunk (nem csak a Carcassone-nal). Hatalmas alvas kovetkezett, megszakitasok nelkul. Szerencsenk volt Port Ghalib ota a szelekkel, a csatornaatkeles is rendben zajlott, gyorsan elertuk Ciprust. Ujra Europaban. Mar nagyon vartuk ezt a pillanatot.
Nem siettunk a kikotobe. Kihasznaltuk a kristalytiszta vizet, es elo a buvarszemuvegeket, nezzuk mi szepseg rejlik a Foldkozi-tengerben. Egy ora alatt 4 betussugert sikerult felfedezni, egy pottom, hofeher lepenyhalat, es meg egy sok apro, sotetbarna halacskabol allo halrajt. Es tengeri fuvet. A halaszok korulottunk ures halokat huztak fel a csonakjaikba. Hianyzik a Voros-tenger. Mar Szuezben is nagyon hianyzott, de most meg erosebben. Persze csak a viz alatti vilag. Ujabb terveket szovogetunk a jovonket illetoen.
Almi hallotta sirankozasunkat, es azonnal akcioba lepett. Mig mi Denessel rendberaktuk a vitorlakat, koteleket, addig halebedet keszitett a csaladnak. A szep, szines pottyos capa Almie, a ket hal Denese, a gombhal az enyem. Mindenkinek jart egy-egy ropi is, meg ZsZs-ek hagytak itt.
"Larnaka Marina, Larnaka Marina. This is sailing boat Melamphyrum. Do you read me?" Denes probalkozott hivni a kikotot, de nem valaszoltak. Vegul Almi atvette a radiot, es neki mar felelt a kikoto. Nagy volt az orome :).
Itt sincs sok zold.
Meg nem latszik jol kivehetoen, de itt a parti setany, napozoagyas strand, ahova tavaly is kijartunk minden nap, es a kogat mogott kezdodik a kikoto.
A radioba bemondta Denes, hogy szeretnenk kiemeltetni a hajot, es kb. 1 honapot tervezunk itt maradni. A darus pentektol szabadsagra megy szept elejeig, de akar mar ma is kiemelhetik a hajonkat. Kertunk egy nap haladekot, ennek ellenere a kiemelo helyre allitottak.
Mindenki ismeroskent udvozolt, tavaly ilyenkor erkeztunk szinten Larnakaba, de akkor Torokorszag felol. Remelem, nem valik szokasunkka, hogy ha itt az augusztus, akkor irany Ciprus...
Azonnal elinteztuk a bejelentkezest, termeszetesen ingyen, mert idoben (delelott) erkeztunk. A kikotoi arak picit emelkedtek, naponta 5-rol 6 eurora a mi esetunkben (egy honapra nincs kedvezmeny). Elvezzuk, hogy mindent ismerunk, azonnal elintezek egy mosast is. A mosdoban vannak a mosogepek, teregeto, mindenki maga mos. 1.70-rol 3.40 eurora emelkedett egy mosas ara, de a kikotos no rendes volt, regi aron adta az ermeket. O is tulzasnak talalja ezt az osszeget.
A nap hatralevo reszeben beultunk a setanyon a Hobo Cafeba ebedelni (Alminak gombas-sonkas pizza, nekunk egy ketszemelyes husos-zoldseges-sult krumplis tal). Denes ajandeka nekem, amiert a negy napos atkelesen szepen fozocskeztem. Vittuk a laptopokat is es kozben interneteztunk.
Larnakanak a parti reszen nem sok helyivel talalkoztunk tavaly. Oroszokkal, ukranokkal, magyarokkal beszelgettunk a strandon, a boltokban, angolokkal, nemetekkel, izraeliekkel a kikotoben. Most is ezt tapasztaltuk. A pincerek kulfoldiek, nekunk epp egy erdelyi srac szolgalt fel. Azonnal erdeklodtunk alberlet felol. Estere korbekerdezi a magyarokat. Rendben. (Este visszamentunk, sajnos nem tudtak nekunk semmit ajanlani.)
Kicsit irok a problemakrol, amik az elmult napokban foglalkoztattak bennunket, es most el kell dontenunk, hogyan tovabb. Februar vegen Eritreaban ugy dontottunk, hogy visszafordulunk es visszahozzuk a hajot a Foldkozi-tengerre. Itt valahol, peldaul Torokorszagban kituzzuk ra az "ELADO" tablat. A hajo marcius 10-diken Szudanban zatonyra futott, ott az egy honap alatt nem sikerult kiemeltetni, es alul a keletkezett fo- es aprobb repedeseket szakszeruen kijavitani. A kormanyt is csak ideiglesen javitotta meg Denes megfelelo eszkozok hianyaban a port szudani muhelyben. Most itt vagyunk Larnakaban, van lehetoseg a kiemelesre, minden anyag es eszkoz a rendelkezesunkre all. Csak epp Almos is itt van. Es vele nap mint nap letrazni fel-le, elviselni a hoseget, a felfordulast a muhellye valtoztatott pici hajoban nem eppen az, amire az ember a Ciprus, nyar, strand szavak hallatan asszocial. Az embert az igenyei uj lehetosegek keresesere osztonzi, a penztarcaja pedig korlatozza. Gyorsan kellett dontenunk, azaz meg ma. Ebben a kikotoben a kiemeles-viretetel, egy honapra hely, viz, aram: 520 euro.
1. A torok Marmaris Marina, ahol ket hetet toltottunk tavaly juliusban, sokkal elviselhetobb hely egy gyerekes csalad szamara, ha meleg van es a hajo a fent leirt allapotokban, kiemelve all. Van uszomedence, gyerekszoba arnyekos terasszal, legkondis konditerem, ingyen internet, legkondis mosdok, mosogep, hajos- es elelmiszerboltok, arnyekos, erdei setanyok. Eloszor itt probalkoztunk. Egyiptombol kuldott e-mailjeinkre nem valaszoltak, most telefonon hivtuk oket. Van hely, 1200 euro egy honapra a 9.56 m-es hajonknak, amiben minden benne van, kiemeles es vizretetel, aram, viz, hely. Ez nagyon-nagyon sok.
2. Hazarepulunk egy honapra, Almi marad otthon es oviba jar szeptembertol, mi visszajovunk es rendbetesszuk a hajot, atvitorlazunk Torokorszagba es helyet keresunk a hajonak. Ciprust nem talaltuk egy nepszeru helynek, ahol el tudnank adni a hajot (persze lehet, hogy tevedunk), es nincs kikotohely se, csak kiemelve tarthatnank pl. ebben a kikotoben. Repjegyeket neztunk gyorsan, de augusztus 19-re talaltuk az elso jaratot, amire a legolcsobb volt a jegy, 940 euro 3unknak (380-380 nekunk oda-vissza, 180 Alminak csak oda). Ez meg ket het, es nekunk draga.
3. Alberlet Larnakaban. Talaltunk egy apartman szallodat a kikototol 15 percre gyalog. Modern, tiszta, csendes, van legkondi, ketnaponta takaritanak. Harom helyiseg van, a nappali-konyha, a haloszoba es egy furdoszoba. Erkely is van, ami a belso udvarra nez. Naponta 20 euro. Ez egy honapra 600 euro. Es Denes is tudna folytatni a munkajat a legkondis lakasban. (Talaltunk ugyanilyet napi 45 euroert is.)
Igy a dontesunk: itt emeltetjuk ki a hajot, es bekoltozunk holnaptol az apartmanba. Almit meg mindig hazarepultethetjuk egyedul egy magyar charterjarattal, hogy szeptembertol oviba jarhasson, bar errol hallani se akar, velunk szeretne maradni.